Business in Heart

Alexandra Charles föreläser för affärskvinnor i Göteborg

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2013 11:27 CET

Benny Andersson i Abba, Keith Richards i Rolling Stones och kungen. Det var bara några av kändisarna på Alexandra’s – den första riktiga nattklubben i Sverige. Ägaren Alexandra Charles var 22 och kallades ”nattklubbsdrottningen”.

– Att vara en ung kvinnlig chef i en mansdominerad branch var minst sagt tufft, säger Alexandra Charles i dag.

Nu berättar hon om sin omväxlande och spännande karriär – den 12 december i Göteborg.

Alexandra Charles har nyligen kommit ut med boken om sitt liv, Livet är en dröm. Den som vill fördjupa sig i hur de absolut hetaste kändisarna festade i Stockholm på 60-, 70- och 80-talen får i den sitt lystmäte.

Men Alexandra Charles liv pågick för fullt både före och efter nattklubbsåren. I boken berättar hon om hur hon som liten under en period mobbades i skolan, hur hon åkte till USA som tonåring med hopp om ett jobb i FN-skrapan, hur rasister attackerade henne och hennes man för hans hudfärg och hur hon som kvinna i affärslivet emellanåt bemötts nedlåtande av män.

Nu var det dock länge sedan någon ifrågasatte pr-konsulten, opinions- och folkbildaren Alexandra Charles. I sin roll som ordförande i 1,6- och 2,6-miljonerklubben jobbar hon med opinions- och folkbildning, samlar in pengar till forskning och arbetar på att föra in genusperspektivet i forskningen och medicinutbildning.

Den 12 december kommer hon att föreläsa i Göteborg, för bland andra affärskvinnor i Business in Heart:

– Med min personliga och professionella erfarenhet ska det bli spännande att föreläsa om hur kvinnor kan förbättra sin arbetssituation, livsstil, hälsa och livskvalitet, säger Alexandra Charles.

Datum: 12 december

Tid: 11:30-13:30

Plats: Scandic Hotel Rubinen, ovanvåningen, Kungsportsavenyn Göteborg

Arrangörer: Business in Heart och 1,6- och 2,6-miljonerklubben.

För intervju och bilder, kontakta: Åsa Sandberg Marzelius, Business in Heart, 070-815 46 52, asa@businessinheart.se.

Business in Heart är ett affärsnätverk för kvinnor. Verksamheten syftar till att förändra, förbättra och förenkla deltagarnas affärer och karriärer genom nätverksteknik, föreläsningar, utbildningar och mingelevent. Nätverket, som vänder sig till både företagare och anställda, har för närvarande grupper i Stockholm, Uppsala och Göteborg. Se video om Business in Heart (3 min).

Varför är du med i affärsnätverket Business in Heart? from Business in Heart on Vimeo.