PolarQuest AB

Alexandra Zazzi och Jonas Alwin på expeditionskryss till Skottland

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2012 13:57 CEST

God mat, storslagen natur och skotsk whisky står i fokus när kocken, matskribenten och föreläsaren Alexandra Zazzi tillsammans med vin- och whiskykännaren Jonas Alwin följer med som inspiratörer på PolarQuests expeditionskryssning till Skottland i vår.

– Vi kombinerar mat- och whiskyprovning med besök på isolerade utposter som Yttre Hebriderna och världsarvet St Kilda, säger Johanna Vakkila på PolarQuest.
– Det här är en resa till Skottlands vildaste öar för finsmakare, både när det gäller natur, historia, mat och dryck.

Alexandra Zazzi blev rikskändis när hon vann ”Robinson” 1998. Sedan dess har hon bland annat skrivit fyra kokböcker, drivit två restauranger och varit programledare för flertalet program på tv. Jonas Alwin har mångårig erfarenhet från importörsbranschen och Vin & Sprit och har jobbat på vingårdar och restauranger utomlands under många år. Han har även hållit i vinprovningar med PolarQuest på både Antarktis och Svalbard.

Den numera obebodda ön St Kilda är Storbritanniens mest isolerade plats, belägen så långt västerut i Atlanten att den inte alltid finns med på vanliga Skottlandskartor. På denna vilda utpost har människor levt helt avskiljt i minst 2000 år och ön är full av spännande historiska lämningar. PolarQuest är enda reseföretag i Sverige som arrangerar resor dit.
– Det är svårt att ta sig dit, men väl värt det om vi lyckas, säger Johanna Vakkila.

Färden går genom Inre och Yttre Hebriderna, där namn som Stac An Armin, Staffa, Jura och Oban påminner om en historia som präglats av både vikingar, kelter, druider och klanhövdingar. Invånarna är få och besökarna ännu färre. I havet kring öarna trivs delfiner, tumlare och brugder och iland finns chans att möta de häckande och helt orädda lunnefåglarna på ön Lunga eller beskåda historiska platser som Callanish Stones eller Iona Abbey.

Det är inte första gången som PolarQuests populära expeditionskryssningar gästas av kända personer. Naturfotografer som Brutus Östling och äventyrare som Renata Chlumska och Ola Skinnarmo hör till dem som emellanåt följer med som inspiratörer för olika teman.
– Erfarna expeditionsledare och guider med god lokalkännedom är förstås också alltid med, säger Johanna Vakkila.
– Våra gästande inspiratörer är helt enkelt ett mycket uppskattat mervärde.

PolarQuest är störst i Sverige på expeditionskryssningar och har sedan 1999 arrangerat resor till
Arktis, Antarktis och det bästa däremellan. Alla resor bygger på små grupper, nära möten med vilda djur och dramatisk natur samt bekväma sängar och god mat – på några av jordens mest spektakulära platser. Med oss kan du möta Arktis konung isbjörnen på Svalbard eller hundratusentals charmiga pingviner i Antarktis iskrönta värld.

Vår hemsida
Alla våra resor