Alfa Laval Nordic AB

Alfa Laval får order av BASF och Dow Chemical för petrokemisk fabrik i Belgien

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2006 09:19 CET

Alfa Laval har fått en order på värmeväxlare för 45 miljoner kronor till ett joint venture mellan BASF och Dow Chemical. Utrustningen skall användas i en ny petrokemisk fabrik i Antwerpen i Belgien. Leverans kommer att ske under 2007.

Anläggningen skall producera propylenoxid, som bland annat används vid tillverkning av polyuretan, propylenglykol, kemiska halvfabrikat och ytaktiva substanser i tvättmedel för textilier. Anläggningen i Antwerpen blir den första i världen baserad på så kallad HPPO*-teknologi. Företagen undersöker nu möjligheten att bygga ytterligare produktions-enheter, i Asien och USA, baserade på den nya teknologin.

Plattvärmeväxlarna utgör en del av anläggningens centralkylningssystem där havsvatten används för att kyla färskvatten i ett slutet system. Färskvattnet används i sin tur sedan som kylmedia i anläggningens processutrustning.

Om BASF och Dow Chemical
Med 81 000 anställda på fem kontinenter och en försäljning på EUR 42.7 miljarder år 2005 är BASF världens största tillverkare av kemikalier. Dow Chemical driver 165 tillverkningsenheter i 37 länder. Med sin försäljning 2004 på USD 40,2 miljarder är företaget världens näst största tillverkare av kemikalier.

* = hydrogen peroxide to propylene oxide – HPPO (väteperoxid till propylenoxid)

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.
Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadsindustrin, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.
Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen.
Alfa Laval, som är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, hade 2005 en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget har omkring 9 400 anställda.

Ytterligare information finns på www.alfalaval.com.

För ytterligare information ber vi er kontakta:
Peter Torstensson ,
Informationsdirektör,