Alfa Laval Nordic AB

Alfa Laval lanserar AlfaNovaTM, en helt ny typ av kompakta värmeväxlare

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2003 13:01 CEST

Alfa Laval, världsledande inom centrifugalseparering, värmeöverföring och flödeshantering, lanserade idag AlfaNovaTM, en helt ny typ av kompakta värmeväxlare.

"Som marknadsledare på den globala marknaden för kompakta värmeväxlare bedriver vi en ständig utveckling inom denna teknologi med dess fördelar. Viktiga drivkrafter i vårt utvecklingsarbete är att möta industrins behov på ökat tryck och höga temperaturer, minimerad korrosion och utmattning. Med introduktionen av AlfaNova har vi skapat en helt ny typ av kompakta värmeväxlare. Det är ett viktigt steg i vår målsättning att fortsätta ta marknadsandelar från traditionella tub värmeväxlare", säger Sigge Haraldsson, koncernchef för Alfa Laval.

AlfaNova, den nya kategorin kompakta värmeväxlare, är en ny typ av lödda platt värmeväxlare baserade på Alfa Lavals patenterade metod, AlfaFusionTM. Den stora fördelen med innovationen är att värmeväxlaren kan tillverkas i solitt rostfritt stål. Detta gör att AlfaNova passar för många olika industriella applikationer där kompakta värmeväxlare tidigare inte har varit ett alternativ. Solitt rostfritt stål ger en ren och hygienisk värmeöverföring för sanitära applikationer, garanterat hög motståndskraft mot korrosion och klarar höga temperaturer upp till 550oC.

Sigge Haraldsson fortsätter, "Prestanda som AlfaNova erbjuder öppnar nya intressanta möjligheter. Det är till exempel den perfekta lösningen för ammoniakbaserade kylsystem och för fjärrvärmeapplikationer. Den utmärkta hållfastheten öppnar upp för många nya marknader inom den mekaniska industrin".

Om Alfa Laval:
Alfa Laval är en ledande global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separation och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadsindustrin, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen.

Alfa Laval, som är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, hade 2002 en omsättning på cirka 15 miljarder SEK och omkring 9 100 anställda.

För mer information besök företagets hemsida www.alfalaval.com.

För mer information kontakta gärna:
Peter Torstensson Mikael Sjöblom
Informationsdirektör Investor Relations Manager