Alfa Laval Nordic AB

Alfa Laval slutför förvärvet av Tranter

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2006 09:01 CET

”Tranter är ett välskött bolag som stärker vår globala närvaro. Dessutom har Tranter haft en positiv utveckling under 2005, säger Lars Renström, koncernchef och VD i Alfa Laval koncernen.”

Alfa Laval – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har slutfört förvärvet av Tranter. Tranter är ett välkänt företag och ett ansett varumärke inom utveckling och tillverkning av plattvärmeväxlare för ett flertal applikationsområden. 2005 hade företaget en omsättning på ungefär 900 miljoner SEK och har cirka 470 anställda inom forskning & utveckling, tillverkning och försäljning över hela världen. Alfa Laval betalar cirka 1,2 miljarder SEK kontant.
Lars Renström, koncernchef och VD i Alfa Laval koncernen, kommenterar förvärvet:
“Jag är mycket nöjd över att vi har kunnat förvärva Tranter. Tranter är ett välskött företag som stärker vår globala närvaro. Dessutom har Tranter haft en positiv utveckling under 2005. Därför är det också naturligt att Tranter fortsätter verka som en oberoende kanal till marknaden. I praktiken innebär detta att de kommer att erbjuda marknaden sitt eget sortiment under varumärket Tranter, via eget distributionsnätverk.”
Tranters försäljning fördelar sig lika mellan Nordamerika, Europa och övriga världen. Företagets nyckelapplikationsområden är uppvärmning, ventilation, luftkonditionering, processindustri och marin.
Tranter kommer att konsolideras från den 1 mars 2006.

För ytterligare information ber vi er kontakta:
Peter Torstensson
Informationsdirektör