Alfa Laval Nordic AB

Alfa Laval tar raffinaderiorder i Algeriet, värd 60 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Jan 08, 2010 08:51 CET

Alfa Laval koncernen – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har tagit en order på Alfa Laval Packinox värmeväxlare från ett algeriskt raffinaderi. Ordervärdet är cirka 60 miljoner kronor och bokades sent i december 2009. Leverans beräknas ske 2011.

Alfa Laval Packinox värmeväxlare kommer att användas i en katalytisk process vid produktion av xylen, vilket bland annat kan användas för tillverkning av PET-flaskor.

“Det finns knappast någon produkt som kan matcha Alfa Laval Packinox värmeväxlare. Denna enorma – men ändå kompakta – svetsade värmeväxlare har en unik energieffektivitet som väl svarar upp mot de höga krav som ställs av raffinaderi och petrokemisk industri”, säger Lars Renström, VD och koncernchef för Alfa Laval.

Visste du att… Alfa Laval Packinox värmeväxlare i denna typ av applikation kan hantera temperaturer från 80°C till 530°C? Genom att ersätta traditionella tubvärmeväxlare med en Alfa Laval Packinox värmeväxlare kan ett raffinaderi spara mellan 10 och 20 miljoner kronor per år i minskade energikostnader.

För ytterligare information kontakta gärna:

Peter Torstensson
Informationsdirektör
Alfa Laval AB
Tel: 046 – 36 72 31
Mobil: 0709 – 33 72 31

Gabriella Grotte
Ansvarig för Investor Relations
Alfa Laval
Tel: 046 – 36 74 82
Mobil: 0709 – 78 74 82

Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX Nordic, hade 2008 en omsättning på cirka 28 miljarder kronor och cirka 12 000 anställda.
www.alfalaval.com