Lumesse AB

Alibaba, världens ledande leverantör av plattformar för online-handel, detaljhandel och transaktioner, väljer StepStone Solutions rekryteringsverktyg

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2010 11:09 CET

• Optimera rekryteringsadministrationen i linje med företagets globalisering

StepStone Solutions meddelar idag att koncernen Alibaba Group, världens ledande leverantör av plattformar för online-handel, detaljhandel och transaktioner, har valt StepStones rekryteringsverktyg för att automatisera och optimera sina rekryteringsprocesser. Med över 17 000 medarbetare runt världen, i fler än 50 städer i Kina, Japan, Korea, USA och Storbritannien, kommer Alibaba Group använda StepStones rekryteringsverktyg för att attrahera och sortera kvalificerade kandidater, effektivisera intervjuer och referensgranskning samt utveckla en gemensam talangpool for lokala och globala rekryteringsprojekt. Minskningen av administrativt arbete gör det möjligt för Alibabas HR-avdelning att fokusera på mer strategiska uppgifter.

Med en snabb expansion av verksamheten sedan starten 1999 i Kina, har 1999。Alibaba Group funnit det allt viktigare att utveckla välfungerade rekryteringsstrategier för att förbli konkurrenskraftiga på den snabbt växande onlinemarknaden i Kina och utomlands. Med hjälp av StepStone Solutions ”best of breed” rekryteringsverktyg kan Alibabas HR-avdelning fokusera på viktiga rekryteringsuppgifter och strategier.

"Vi tror att StepStone Solutions kommer att hjälpa oss att övervinna utmaningarna med att rekrytera de bästa talangerna. Vi ser fram emot ett nära samarbete med StepStones internationella konsultteam såväl som lokala konsulter som verkligen förstår vårt företag ur ett globalt perspektiv,” säger ”Alibabas Senior Director of HR, Dennis Wang,

“Globala onlineföretag som Alibaba Group behöver globala talanglösningar,” säger David Nouveau, VD för StepStone Solutions i Sverige. “Deras val av StepStone som leverantör av rekryteringsverktyg visar att vi verkligen är en global ledare av rekryteringsverktyg i både Europa, Asien och USA.”

StepStone Solutions rekryteringsverktyg levereras som en software-as-a-service (SaaS), vilket skapar en pålitlig plattform för att attrahera, sortera, hantera kandidater och arbetsintervjuer samt för att generera rapporter och stödja talangpooler.

About Alibaba

Alibaba Group is the world's leading provider of online transaction platforms and Internet contents, offering a wide range of Internet businesses including B2B international trader Alibaba.com, online retailer Taobao.com, secured online payment platform Alipay.com, data-centric computing services, as well as China's leading Internet portal Yahoo China. Alibaba Group, founded in 1999, provides services to Internet users from more than 240 countries and regions. There are over 17,000 employees in more than 50 cities across Greater China, Japan, Korea, the United Kingdom and the United States.

StepStone
StepStone helps businesses get increased performance from their people, helps them build and develop global talent pools, and helps people find new jobs that match their talents. Across the world thousands of organisations rely on StepStone every day to improve their business performance and talent development strategies while millions of people rely on StepStone to improve their careers. StepStone delivers world class technology and services for finding, recruiting, retaining, managing and developing talented people.

StepStone operates some of Europe’s largest talent networks, accurately matching employers with potential employees, and provides a complete suite of Human Capital Management software solutions. StepStone’s on-demand (SaaS) software and services enable organisations to implement efficient processes, including; attraction and hiring, post-hire talent management, performance management, compensation management, skills and competency management, career and succession planning, training and development management.

StepStone is a wholly-owned subsidiary of Germany-based publishing and media company Axel Springer AG. At the end of December 2009 more than 1,400 organisations, including many of the world’s leading businesses, use StepStone software and services. It operates in 17 countries and employs around 800 people. Its global customers include Aviva, Deloitte, Deutsche Telekom, Lufthansa, McDonald’s, Puma, ThyssenKrupp and Volkswagen.

För mer information: www.stepstonesolutions.se

Läs vår blogg på: www.stepstonesolutions.com/communitypost

Utvärdera din talent management-strategi: www.talentstrategyassessment.com

För mer information kontakta:
Kalle Richert
StepStone Solutions AB