Emcad

Alibre Design Inför Massiva Prissänkningar

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 11:09 CET

Alla versioner av Alibre Design och dess serviceavtal har gått ned i pris vilket positionerar produkterna i en helt egen klass av pris/prestanda inom tillverkningsindustrin.

Prisnivåerna på de olika produktvarianterna är:

Alibre Design Standard  - 1400 kr för licens, 1000 kr för 1 års support och uppdateringar)
Inkluderar parametrisk 3D-modellering (parter och sammanställningar), 2D produktionsritning, import/export av flera specifika CAD format och neutralformat och möjlighet att skapa 3D PDF.

Alibre Design Professional – 4400 kr för licens, 1500 kr för 1 års support och uppdateringar
Lägger till plåtutbredningsmodul, ”push/pull”-redigering, standardkomponentbibliotek, variantkonstruktion, framställning av fotorealistiska produktbilder och hållfasthetsanalys på enskilda parter.

Alibre Design Expert - 9400 kr för licens, 2500 kr för 1 års support och uppdateringar
Lägger till integrerad produktdatahantering (PDM), fysikalisk bestämd rörelseanalys, en integrerad CAM-modul samt ”Machinist Toolbox”, en sidoapplikation som erbjuder flera smarta funktioner som enhetskonvertering, beräkning av matningshastighet, komplexa beräkningar och referensmaterial.

"Vi testade den väldigt aggressiva prissänkningen förra året och fann att responsen var överväldigande. Vi hörde också av många experter på området att det på sikt var helt omöjligt att hålla en sådan låg prisnivå. Vi är glada att vi kunde bevisa motsatsen. Genom att stiga ut ur det snäva premiumsegmentet och in i den stora massan, så fick Alibre tillbaka mer genom den större volymen än vad vi förlorade på prissänkningen. Den nya prisbilden ger praktiskt taget alla en möjlighet att få äga och använda professionell 3D CAD. Genom att också lägga med filkonverterarna i varje produktversion, ger vi ännu fler möjligheter att använda sina befintliga filer direkt i Alibre Design”, säger Paul Grayson, VD och styrelseordförande.

Den nya priserna positionerar Alibre inför helt nya marknader – i första hand inför enskilda individer och hemanvändarna – de professionella användarna ges fortfarande större möjligheter med de större versionerna av programvaran. Fenomenet DIY (Do It Yourself) som har granskats i flera medier såsom Wired, the New York Times och “the Wall Street Journal, ger enorma möjligheter för tillverkande företag som är villiga att sikta på de lägre prisnivåerna. Människor konstruerar saker för sig själva, aningen som direkta produkter eller sidoprojekt och kan nu använda sig av professionella verktyg. Tidigare har de helt enkelt inte haft råd med liknande produkter. "Det vi har sett de senaste åren är ett skifte i hur konsumenter driver de teknologiska framstegen. Deras beteende ger tillverkaren två alternativ: leverera mer för mindre, eller leverera inte alls. Vissa företag tycker helt enkelt inte att det är värt mödan – vi ser en enorm möjlighet”, säger Max Freeman, Marknadschef.

Om du är intresserad av att läsa mer om Alibre och produkterna, besök gärna www.alibre.com eller www.alibre.se.

Alibre är den ledande, globala, leverantören av kostnadseffektiva cadsystem på professionell nivå. Grundat 1997 och med basen i Richardson, Texas, utvecklar företaget Alibre Design™ och Alibre CAM™, marknadens snabbast växande parametriska programvara inom CAD/CAM. Alibre CAM lägger till funktionalitet i  Alibre Design och ger integrerad 2 1/2 till 5 axlig CNC-beredning. Alibre Design används av en ovanligt blandad grupp - storföretag på ”Fortune 500”-listan, enskilda konsulter, verkstadsföretag, nystartade småföretag, hobbyanvändare, uppfinnare, lärare och studenter. Alibre Design distribueras i 50 länder, på 15 olika språk.

Alla varumärken och registrerade varumärken tillhör respektive ägare.