Alice Åström (V) lämnar posten som vice partiordförande

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 12:35 CET

Alice Åström lämnar sin post som Vänsterpartiets vice partiordförande. Det meddelade hon under dagens partistyrelsemöte.

- Efter 16 år inom rikspolitiken är det dags för mig att gå vidare och ägna mig åt andra saker. När jag nu har beslutat mig för det vill jag lämna över min plats till någon som kan ta över posten som vice partiordförande så snart som möjligt, säger Alice Åström (V).

- Just nu tänker jag ägna mig åt mitt fjärde barnbarn som är på väg och en liten hundvalp som jag snart ska hämta. Men jag för avsikt att fortsätta mitt arbete med kriminalpolitik och rättsfrågor. Det är det jag brinner för, säger Alice Åström.

Alice Åström var riksdagsledamot för Vänsterpartiet mellan 1994 och 2010. Efter kongressen 2006 valdes Alice som vice partiordförande. Under sin tid i politiken har hon gjort sig känd för sitt engagemang i integritetsfrågor och kriminalpolitik. Hon har suttit i Kriminalvårdsverkets styrelse och är fortfarande en del av Advokatsamfundets disciplinnämnd. Hon har öppet berättat om ett förflutet som narkotikamissbrukare.

Röster om Alice Åström:
Fredrik Reinfeldt, statsminister
- Jag har stor respekt för Alices kunskaper och erfarenheter efter vår gemensamma tid i justitieutskottet.

Anne Ramberg, generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund
- Alice är en av de mest kunniga riksdagspolitikerna inom det centrala juridiska området, och särskilt när det gäller grundläggande rättssäkerhets- och integritetsfrågor. Hon har en mycket god kompass som leder henne rätt i svåra avgöranden. Hon har en ovanligt stor integritet och låter sig aldrig påverkas av ovidkommande hänsyn eller egna fördelar. Dessutom har hon humor. Hon utgör ett mycket värdefullt bidrag till Advokatsamfundets Disciplinnämnd.

Beatrice Ask, justitieminister
- Alice och jag har haft gemensamma frågor i justitieutskottet. Hennes kunskap, engagemang och rättspatos är oomtvistat. I rättsfrågorna har hon också stor politisk integritet. Det gillar jag och vi har haft många intressanta samtal genom åren.

Sten Heckscher, f d justitieråd och ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen
- Jag gillar Alice skarpt! Hon är klok, ambitiös, hederlig och politiker av ett slag det gärna kunde finnas fler av!

Kontakt:
Emil Lindahl Persson, pressekreterare, 0730 – 496 300