Universal Music Sweden

Alice In Chains släpper nytt album i maj

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2013 10:53 CET

I maj 2013 återvänder evigt hyllade Alice in Chains med sitt femte album The Devil Put Dinosaurs Here. Förstasingeln ”Hollow” har med sin hyllade lyric-video, bestående av fansens egna Instagram-bilder, höjt temperaturen ytterligare inför den kommande releasen.

Lyric-videon till ”Hollow” släpptes först upp på bandets hemsida och fick en enorm viral spridning. Det genererade i att amerikansk radio började spela den 6 minuter långa videoversioner istället för att vänta på det officiella tracket från skivbolaget. ”Hollow” går nu varm i amerikansk radio och har bland annat placerat sig #1 på Mainstream Rock radio chart och #1 på Active Rock radio chart.

Inspelningen av The Devil Put Dinosaurs Here skedde i Los Angeles med den inte helt okände producenten Nick Raskulinecz (Foo Fighters, Deftones) bakom mixbordet. The Devil Put Dinosours Here följer upp succéalbumet Black Gives Way To Blue från 2009 som bland annat innehöll två #1-singlar ("Check My Brain" och "Your Decision"), gick in som #5 på Billboard Top 200 och sålde över en miljon ex.

Nu finns den officiella sci-fi-inspirerade videon till “Hollow” uppe på YouTube. I regissörsstolen hittar vi den hyllade Roboshobo (Metallica, Mastodon, Green Day).

Se den här: