Norrlandsförbundet

Alice Svensson mottar Norrlandsförbundets kulturpris

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 13:02 CET

– Priset betyder väldigt mycket. Det är en stor ära att få ta emot det och det känns otroligt häftigt och roligt med respons på det här sättet. Under hösten har jag arbetat inom musiken på många olika sätt. Framför allt spelar jag in min debutplatta som släpps nu i vår. Dessutom pluggar jag deltid på distans eftersom jag inte gått ut gymnasiet ännu, berättar Alice Svensson.

Den 5 januari 2010 i Konserthuset i Gävle kl.19.10 ska artisten och sångerskan Alice Svensson motta Norrlandsförbundets kulturplakett 2009 för Gävleborgs län. Prisutdelare är Carin Carlström, kommunfullmäktiges ordförande i Gävle kommun. Carin är också ledamot i Norrlandsförbundets länsfullmäktige för Gävleborg. Utdelningen sker direkt efter konsertens paus och Malena Ernman är kvällens sångerska enligt programmet. Malena Ernman mottog för övrigt Norrlandsförbundets kulturpris för Gävleborg 2002.

Norrlandsförbundets motivering för hedersbelöningen lyder;

”Alice Svensson är en ung och ambitiös kvinna med siktet inställt på en artistkarriär. Hon föddes i Vietnam 1991 men växte upp i Hedesunda utanför Gävle dit hon kom när hon var tio månader gammal. Alice slog igenom stort med sin andra plats i TV 4:s program Idol 2008 och blev snabbt Idol-Alice med hela svenska folket. Trots sin unga ålder är hon en veteran. Vid 12 års ålder var hon tillsammans med Amy Diamond, Zara Larsson och systrarna Sandén med i gruppen Helges All Stars som uppträdde runt om i Sverige. Alice kom tvåa i talangjakten Joker 2006 då hon i finalen sjöng på Skansen i Stockholm. Hon vann också artisttävlingen Popcorn 2007.
Med sin mjuka, vackra röst och målmedvetna ambitioner är Alice redan en lysande stjärna på artistområdet. Hon har nu fått ett eget skivkontrakt och planerar att släppa en första singel med namnet Lady Luck. Norrlandsförbundet önskar all lycka inför den fortsatta artistkarriären.”

Norrlandsförbundet delar varje år ut hedersbelöningar i varje norrlandslän för såväl kultur- som näringslivsinsatser. Det har Norrlandsförbundet gjort alltsedan 1950-talet. Det skänker intern stolthet i de företag/för de personer som premieras och bidrar ofta till en hel del extern PR-glans.

För ytterligare information, kontakta;

Alice Svensson, pristagare tel.073-815 30 22

Carin Carlström, prisutdelare för Norrlandsförbundet tel.076-803 30 81

Önskas bilder fria för publicering, kontakta fotograf Jostein Skeidsvoll tel.0706-84 42 11 eller via jostein@skeidsvoll.se   Ange önskat dpi.