Sveriges Annonsörer

Alkoholkommittén, Däckia och If nominerade i BUG

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2004 14:54 CEST

Den 24 november koras segraren i premiäromgången av reklamfilmstävlingen BUG. Bland ett stort antal tävlingsbidrag har juryn nu nominerat tre.

I reklamfilmstävlingen BUG belönas reklamfilmer som är välgjorda, har kreativ höjd och har uppnått effekt - men som producerats med en liten budget. Bakom det nya filmpriset står BUG-akademien som bildades förra året av ett antal stora annonsörer och Annonsörföreningen. För att klassas som en BUG-film får produktionen av en reklamfilm kosta maximalt 400 000 kr, eller 300 000 kr per film i en serie.

Intresset för att tävla i premiäromgången av BUG har överträffat förväntningarna. Totalt har ett 40-tal annonsörer tävlat med sammanlagt 113 filmer.

- Det här visar att branschen är trött på dyra reklamfilmsproduktioner. Det ska inte behöva kosta en miljon kronor eller mer att göra en reklamfilm, säger Anders Ericson, vd på Annonsörföreningen.

Efter att juryn avslutat sitt arbete har följande tre bidrag nominerats:

Annonsör: Alkoholkommittén
Kampanj: Alkoholprofilen
Produktionsbolag: Stylewear
Reklambyrå: TBWA

Annonsör: Däckia
Kampanj: Däckia - gör din bil bättre
Produktionsbolag: MFL (Mekano)
Reklambyrå: Tank/Y&R

Annonsör: If
If branding-filmer
Produktionsbolag: Forsberg & Co
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

Ett av dessa bidrag kommer att vinna förstapriset för bästa BUG-film. Prisutdelningen sker i samband med att andra reklampriser delas ut på 100-wattsfesten den 24 november.

För ytterligare information, kontakta: Elisabeth Thörnsten, informationsansvarig på Annonsörföreningen: 08-545 252 34, 0708 - 34 66 30.

Du kan även läsa mer om tävlingen och BUG-akademien på www.annons.se/BUG