Protego Car

Alkoholmätare som fungerar

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 17:47 CEST

- Så, den blev lite roligare att slå sönder, sade Robert Aschberg och krossade en värdelös alkoholmätare med en hammare i TV-programmet "Insider". Och sanningen är att även efter Insiders larm för två år sedan, att det fortfarande finns ett antal billiga, undermåliga och oftast asiatiska alkoholmätare ute på den svenska marknaden. Den vanliga konsumenten har förletts att tro att dessa mätare har fungerat och den vilseledande marknadsföringen "Testat av SP" (SP = Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut), har varit en slogan utan något värde. Nu ligger det ett antal hundra tusen värdelösa alkoholmätare och skräpar i svenskens byrålådor. Ibland är det värre, då används dom på riktigt.

Pontare åkte fast
Som ett exempel blåste Roger Pontare i en av dessa undermåliga mätare som inte gav något utslag , en stund senare åkte han fast med 0,6 promille i en poliskontroll! Efter detta uppmanade han folk att inte lita på sina alkoholmätare. Vi håller med Roger.

Bra alkoholmätare har varit dyra

Även tidigare har det funnits bra och fungerande alkoholmätare på marknaden, men de har kostat från 5000 kronor och uppåt. Dessa dyra mätare har använt samma mätteknik som polisens gör då de stoppar folk vid vägkanten för en alkotest, en bränslecell.

Tack vare en ny patenterad bränslecellskonstruktion kan nu lundaföretaget Protego Car erbjuda en alkoholmätare med bränslecell under 1000 kronor, alltså drygt 4000 kronor billigare än tidigare fungerande mätare.

Internationellt samarbete

Tillsammans med sin amerikanska partner OmegaPoint så har de två företagen i samarbete tagit fram en produkt specialanpassad för svenska förhållande och krav. Den nya alkoholmätaren kalibreras också individuellt så som en kvalitetsgaranti till kunden. Den är inte större än en tändsticksask och kan fästas på nyckelringen.

Sverige är annorlunda

-Ett problem med att göra alkoholmätare anpassade för Sverige är de extremt låga nivåer för rattfylla vi har här, internationellt är de mycket högre, säger Mats Stenfeldt VD för Protego Car. -Alla våra mätare som säljs är också kalibrerade precis som proffsmätarna är, fortsätter Mats. Denna mätare, BreatkKey G10SE kostar alltså under 1000 kronor och säljs direkt över Internet av Protego Car. Alkoholmätaren är certifierad av amerikanska FDA (Food and Drug Administration), vilken är en federal myndighet.

Bilder:

http://www.protegocar.com/press/pic/liten_bk.jpg Storlek: 270 x 203