En Dag i Taget AB

Alkoholproblem efter helgerna går att behandla

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2010 15:53 CET

Kanske blev det för många glas i helgerna? Jul och nyår är en tid för festligheter med mat och dryck. Genom att gå i vår behandling hjälper vi dig att lösa alkoholproblemet. 96 % av våra patienter fullföljer vårt behandlingsprogram och tillfrisknar.

Lucia, jul och nyår är helger med många fester, både på jobbet och med släkt och vänner. Glögg och snaps tillsammans med öl och vin till måltiderna gör att den totala alkoholmängden ökar snabbt. Det kan vara svårt att tacka nej till allt som bjuds.

Men efter helgerna kommer vardagen igen och en del har svårt för att sluta dricka. Har du själv, eller någon du känner, problem med alkohol eller droger?

Vi har en lösning för den som har alkohol- eller drogproblem och inte orkar ta hand om sina problem. Med vår metod behöver ingen vara borta från jobbet i veckor - man bor hemma precis som vanligt och lever i vardagen - men går ändå i behandling hos oss i Lund eller i Kristianstad 40 gånger under ett år. 96 % av våra patienter fullföljer behandlingen med dokumenterad nykterhet och börjar ett nytt liv.

Förutom våra olika behandlingar som primärbehandling, återfallsbehandling eller anhörigbehandling håller vi föreläsningar i bland annat ämnet: ”Tecken på alkoholism"

Vi vänder oss till arbetsplatser och företag, där alkohol-/drogproblem kan förekomma i personalgruppen.

– Vad kan chefen göra?

– Vad kan kolleger göra?

– Vad kan anhöriga göra?­

Arbetsgivaren har ett rehabiliteringsansvar enligt arbetsmiljölagen om att ta hand om sina anställda om man misstänker att det förekommer alkohol- eller drogproblem. Vi handleder arbetsgivaren i det svåra samtalet med den anställde som inte orkar ta tag i problemet.

För ytterligare information:

Bengt Artur Cederholm, VD ”En dag i taget”, tel: 046-14 40 45

En Dag i Taget, EDiT, är ett kunskapsföretag inom alkohol-, drog- och spelproblem. Vi har program inom behandling, uppföljning, anhörigprogram, arbetsplatsutbildningar, utbildningar och föreläsningar samt hjälper till med att skriva policy och handlingsplaner.