IOGT-NTO

Alkoholskatten skulle behöva höjas med 1000 procent

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 11:44 CEST

Enligt IOGT-NTO skulle alkoholskatten behöva höjas med 1000 procent för att täcka de kostnader som alkoholen skapar. Ett helrör skulle då kosta 1400 kronor.
Både de rödgröna och alliansen vill höja alkoholskatterna inför höstens val, med 1,4 respektive 1,1 procent. Men höjningarna täcker långt ifrån alla de kostnader som alkoholen bidrar till. Om alkoholskatten skulle täcka sjukvård, polisingripanden, skadegörelse och annat som orsakas av alkoholkonsumtion skulle skatten behöva höjas med 1000 procent, enligt IOGT-NTO.

– Det är knappast genomförbart, men det säger något om hur mycket alkoholen kostar samhället. Och nu pratar vi ändå bara rena pengar, inte mänskligt lidande, säger Anna Carlstedt som är ordförande för IOGT-NTO.

Alkoholen kostar samhället runt 100 miljarder kronor varje år. Skatteintäkterna ligger runt 10 miljarder.

– Alkoholen är helt enkelt för dyr och på något sätt behöver vi lösa problemet, säger Anna Carlstedt. Höjd alkoholskatt, sänkta införselkvoter, fortsatt stopp för gårdsförsäljning som riskerar Systembolaget, stopp för boomen av serveringstillstånd – det är vad som fungerar.

Prisexempel om alkoholen skulle bära sina egna kostnader:
Explorer Vodka 37,5 % 700 ml
Pris nu: 194 kr
Med hela kostnaden: 1 379 kr

California White 12,5% 750 ml
Pris nu: 49 kr
Med hela kostnaden: 195 kr

Pripps Blå 5 % 500 ml
Pris nu: 11,40 kronor
Med hela kostnaden: 48,75 kr

Läs mer i IOGT-NTO:s debattartikel i Expressen idag: http://www.expressen.se/debatt/1.2134616/ett-helror-borde-kosta-1-400

För mer information kontakta:
Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Nina Svensson, pressekreterare IOGT-NTO

www.iogt.se
IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 40 000 medlemmar i drygt tusen lokalföreningar över hela landet.
IOGT-NTO
Gammelgårdsvägen 38