Piratpartiet

All affischering i Norrköping inför EU-valet sker olagligt

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2014 13:45 CEST

All affischering, från samtliga politiska partier, inför EU-valet sker olagligt i Norrköping. Tekniska kontoret har inte klarat av att anvisa platser för valaffischer eller att handlägga tillståndsansökningar för valaffischering.

- Det är ett sammanbrott i tekniska kontorets administration. Vi försökte föra en dialog med kommunen men det var omöjligt att få fram besked om var valaffischeringen skulle ske, konstaterar Torbjörn Wester, ordförande för Piratpartiet i Norrköping. Efter kontakter med de övriga partierna insåg vi att inget parti haft större framgång än oss.

Piratpartiet går till EU-val på söndag med en offensiv affischering i Norrköping. Bland annat har ett 50-tal storformatsaffischer placerats vid vägkorsningar och utmed promenaderna, helt olagligt. Men även de andra partiernas samtliga affischeringar inför EU-valet sker olagligt, eftersom inget parti lyckats få tillstånd.

- Norrköpings kommun har fått rykte om sig att ge dålig service till företagare, men det är nog första gången som de politiska partierna drabbas av motsvarande byråkratiska svårigheter. Man kan bara föreställa sig vilket liv det skulle bli ifall företagarna tog sig samma friheter med affischering som partierna nu har gjort, avslutar Torbjörn Wester.

På bilden: Patrik Ander och Kristoffer Klasén sätter upp en av Piratpartiets storformatsaffischer vid rondellen vid ÖB. (Fotograf behöver ej anges.)

Torbjörn Wester
Ordförande Piratpartiet Norrköping
E-post: torbjorn.wester@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.