Johanna.B

Johanna.B - Alla älskar vi textil!

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 09:10 CET

Med finess, skaparglädje och en passion för hantverk kan det upphittade bli till något nytt och älskvärt. Detta tydliggör stockholmsbaserade inredningsformgivaren Johanna.B med sin nya textila kollektion. Här samsas trivsamt utformade kuddar och kylskåpsmagneter bredvid rara tygtavlor och örhängen vilka samtliga är tillverkade för hand ifrån återbrukade, handplockade bomullstyger. Tillsammans minner de om den känsla av lekfullhet och elegans som bara gammaldags sömnad kan frambringa.

”Eftersom produkterna tillverkas av återbrukade tyger gör det varje produkt helt unik, att hitta två identiska små tygbitar är nästintill omöjligt!”

Den hjärtliga formgivningen känns igen ifrån tidigare alster och Johannas kärleksbarn, den mjuka och stilfulla treklövern, är givetvis representerad även den här gången. Alla produkter – vare sig det gäller kuddar, magneter eller tygtavlor – gör sitt för att bringa gemytliga detaljer till det varma boendet. Särskilt nämnvärda är dessutom de näpna örhängen som Johanna framställt med intentionen att hennes verk ska kunna uppskattas även utanför hemmet.

Med sin naivistiskt grafiska framhållning och varma underton skapar Johanna.B sig en allt mer distinkt sfär inom den svenska inrednings- och formgivarvärlden. Textilprodukterna finner en naturlig plats bland Johannas tidigare alster, samtidigt som örhängena öppnar upp för en produktmässig utvidgning. Den senaste i raden av Johannas kollektioner är en varsam sådan och sprider estetisk glädje med ambitionen att tillvarata det vackra som redan finns i vår närhet.

Jag heter Johanna Billingskog, är en gladlynt och möblemangsentusiastisk Södermalmsbo och det är jag som står bakom Johanna.B. Inredning och formgivning har länge varit mitt stora intresse och till följd av detta valde jag hösten 2007 att starta formgivningsbloggen Johanna.B, där jag även sålde egentillverkade inredningsprodukter. Devisen har sedan starten lydit ”handgjort, unikt, kärleksfullt och organiserat” och på senare tid har en vidare utveckling av hemsidan. Tidigt i december 2009 lanserade jag en ny webbutik på Johanna.B där jag vidare bejakar min soliga och tillgivna förtjusning för hemdekor - detta ur egen synvinkel och med än fler heminredningsprodukter!

Ända sedan barnsben har jag varit oerhört intresserad av färg och form, och det är därmed inte konstlat att jag under min uppväxt alltid haft ett lekfullt förhållande till inredning – även i min skolgång. Förutom att ha studerat det gymnasiala mediaprogrammet med inriktning emot inredning och exponering har jag läst Inredningslinjen 1 på Folkuniversitetet samt fördjupat mig i kurser beträffande egenföretagande. Jag har även läst Programmet för inrednings- och butikskommunikation vid Växjö Universitet, som jag dock efter ett år hoppade av med nya projektambitioner och drömmar starkt i åtanke..