Rädda Barnens Ungdomsförbund

Alla hjärtans dag-demonstration mot ryska antigaylagar

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2013 08:47 CET

Imorgon torsdag, på Alla Hjärtans Dag, demonstrerar Rädda Barnens Ungdomsförbund tillsammans med fler andra organisationer mot de ryska antigaylagarna. Genom att göra det olagligt med "propaganda" från HBTQ-personer så försöker staten att lägga tystnadsplikt på kärleken. Vilken dag passar bättre än Alla Hjärtans Dag att demonstrera mot detta?

– Att lagstifta bort människor som inte "passar in" från debatten är riktigt illa, säger Jorge Londoño som sitter i styrelsen för Rädda Barnens Ungdomsförbund. Men det kommer inte fungera i längden.

Demonstrationen går från Rålambshovsparken (Amfiteatern) där det blir tal till Ryska Ambassaden. Förutom RBUF kommer många andra ungdomsförbund att delta, bland annat Grön Ungdom Stockholm som är initiativtagare till demonstrationen. Hela programmet finns på: http://rbuf.se/nyheter/stockholm-demonstration-mot-rysk-antigaylag

– Imorgon på Alla Hjärtans Dag är budskapet любовь все побеждает - kärleken övervinner allt!  säger Jorge Londoño.

Vi är en unik barnrättsorganisation. Nästan 5000 barn och unga mellan 7 och 26 år är medlemmar i Rädda Barnens Ungdomsförbund. Det gör oss till en av de större ungdomsorganisationerna i Sverige.

Vi arbetar för att det som står i FN:s konvention om barnets rättigheter, barnkonventionen, ska bli verklighet. Vårt arbete bedrivs lokalt, nationellt och internationellt, i våra olika grupper och genom samarbeten med andra.

Vårt högsta beslutande organ, förbundsårsmötet, samlar ett hundratal medlemmar som bestämmer över våra styrdokument. I dem regleras all vår organisering och verksamhet och vilka krav som vi ska ställa på makthavare och vilka frågor som vi ska prioritera främst i vårt arbete.

På detta sätt arbetar vi tillsammans för det som vi tror allra mest på. Genom att vi själva är barn och unga utgår vi från vår verklighet och vad som vi vet är bäst för oss. Vi är det enda ungdomsförbundet i Sverige som arbetar för barns och ungas rättigheter utan att vara bundna till ett parti. Det gör oss unika.