Sockerkoma

Alla hjärtans dag och fettisdagen slås ihop

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 15:17 CET

Februari som helhet är knappast känt för att vara den primära kärleksmånaden på året, men med hjälp av en enda dag slår den alla andra dagar på året tillsammans. Och tack vare att alla hjärtans dag ligger så nära fettisdagen är det inte undra på att allt fler kärlekspar slår ihop högtiderna till den 15:e februari. I folkmun kallas denna dag skämtsamt fettischdagen.

Enligt ännu ej publicerade uppgifter från Svenska Sockerbagareförbundet och Folkhälsokostinstitutet är en officiell utnämning av dagen planerad till 2011. Man kommer då att i en rikstäckande annonskampanj lyfta fram semlans position i folkhemmen, och även den roll som hälsokost semlan har fått inom vissa subkulturer – mycket tack vare den uppblossade fettdebatten. Nordiska folkhälsokostmuseet planerar att parallellt ha en utställning där man visar upp historiken kring sockerbagarna i Sverige, och blandar den med personliga berättelser från svenska par kring deras rutiner inför alla hjärtans dag och semmeldagen.

Utställningen kommer att pågå från 15 januari-15 mars 2011.

Under samma tid kommer vykortsföretaget Sockerkoma i sin webbutik ge fler exempel på hur mat och samliv egentligen är två sidor av samma mynt. Redan nu finns förberedelser inför detta att beskåda, bland annat i deras alla hjärtans dag-kort.

---

Sockerkoma säljer riktiga vykort och grattiskort via nätet, direkt till postlådan. Se vårt fulla sortiment av vykort och alla hjärtans dag-kort.