Alla kvinnor ska ha samma rätt till skilsmässa!

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2006 16:23 CEST

I ett brev som sänts till samtliga riksdagspartier framför Sveriges muslimska förbund en önskan om ändringar i den familjerättsliga lagstiftningen.

– Alla ska stå lika inför lagen, säger Tasso Stafilidis, riksdagsledamot (v) i lagutskottet.

- Många kvinnor som vill skilja sig kan redan idag få stora problem eftersom skilsmässa som sker enligt svensk lag inte alltid godkänns i makarnas hemland. Förslaget skulle, om det genomfördes, bidra till ännu större svårigheter för kvinnorna. Det är ett dåligt förslag som dessutom saknar stöd hos de övriga muslimska organisationerna i Sverige, säger Tasso Stafilidis.

Vänsterpartiets bestämda uppfattning är att det inte ska ske någon sammanblandning av juridik och religion. Det ska aldrig råda någon tvekan om att lagstiftningen bygger på principen om alla människors lika värde.

– Vi har länge kämpat för att få bort alla typer av särlagstiftning inom familjerätten. Det här förslaget är raka motsatsen. Problem att få en skilsmässa godkänd är inte unika för islamsk rätt. Samma sak gäller inom t ex den katolska kyrkan. Vi kan inte ha ett samhälle där lagstiftningen beror på vilken religion man tillhör, avslutar Tasso Stafilidis.

För mer information kontakta:

Tasso Stafilidis riksdagsledamot (v), tel. 070-376 04 03

Anastasia Swärd Lindblom, politisk sekreterare, tel. 070-289 65 89