IRLevents

Alla människor blir stjärnor med hjälp av Facebook

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 23:08 CET

Media var länge ett reservat för kända personer inom kultur, politik, idrott och näringsliv. Den vanliga människan fick leka statist i reportage, men förblev anonym. Så fort läsaren vände blad i tidningen var intervjupersonens namn och ansikte bortglömt. Sociala medier har för alltid förändrat denna tingens ordning. Denna snabbväxande del av medievärlden är helt oreglerad och ger vem som helst chansen att ta klivet från anonym till stjärna. Du behöver inte ens bli uttagen av Idol-juryn eller antagen till en dokusåpa. På Facebook kan vem som helst bli stor tack vare att så många människor samlas där:

-  Att bli känd handlar om marknadsföring. En fotbollsspelare marknadsförs av sitt lag. En skådespelare av filmbolaget. En politiker av sitt parti. Alla bygger de starka personliga varumärken genom att bli exponerad för stora mängder människor via media. Sociala medier och framför allt Facebook har skapat ett alternativ som är tillgängligt för den vanliga människan. På Facebook kan vem som helst bli stor för att publiken marknadsföra det den gillar i sina nätverk. Många bäckar små kan bli en mycket stor å, säger Jacqueline Kothbauer, mediacoach och författare till boken ”Mediababe – nio steg till framgång med hjälp av media”.

Facebook skapar ger publiken makt

All media finns på nätet idag, vare sig tv-kanalen eller tidningen har lagt ut reportaget eller ej. Publiken bestämmer själv vad som är värt att sprida. Fortfarande har redaktörerna stor makt, men att den är hotad visar inte minst Reinfelt/DN-affären om hyresrätter. För att inte tala om Katrineholmskuriren vars intervju med kommunchefen slutade med att denne la ut reporterns i förväg tillsända frågor i sin blogg och bad läsarna hjälpa till och svara:

-  Att bygga en mediekanal runt sitt varumärke är ett hygienkrav för alla som företräder en organisation. Det minskar mediekanalernas makt, men ger även möjlighet för andra än partitoppar och företagsledare att bli stjärnor. I förlängningen bryter det upp såväl interna som externa maktstrukturer i samhället, säger Jacqueline Kothbauer.

Medieträning för alla

På Facebook kan vem som helst lära sig att kommunicera med omvärlden med hjälp av media. Budskap kan testas och reaktioner fångas upp. Dessutom kan individen lära sig att leva i offentlighetens ljus genom att laborera med olika grader av öppenhet kring sitt privatliv. I förlängning skapas samhällsmedborgare som är bättre rustade att ta det offentliga rummet i anspråk. Dessutom ökar transparensen vår förmåga att hantera mångfald av olika slag; livsstil, utseende, religiös övertygelse med mera.

- Vi har bara sett början av en ny era där social kompetens ersätts av massmedial kompetens som hygienkrav för att bli framgångsrik. På sikt kommer det vara en naturlig strävan för de flesta att gå från anonym till stjärna för att det ger så fördelar i livet, såväl professionellt som privat, säger Jacqueline Kothbauer, mediecoach och författare till boken ”Mediababe – nio steg till framgång med hjälp av media.

Alla mynt har två sidor

Idag hanterar de flesta Facebookmedlemmar offentlighetens ljus utan att kunna överblicka dess konsekvenser. Att vara med är en möjlighet, inte en skyldighet. Med tiden kommer det dock vara lika udda att stå utanför som att sakna telefonnummer eller ha en postadress. Boken ”Mediababe” skrevs med avsikten att hjälpa människor att få glädje av de nya möjligheterna, men även skydda sig mot dess faror. Hur mycket och vad av privatlivet är riskfritt att visa upp? Behöver jag vara mig själv eller skall jag skapa en fiktiv karaktär? Skall jag dela upp min privata och professionella sfär och i så fall hur?

- Dessa och andra frågor kring social etikett och privat och offentligt kommer att tas upp på föreläsningen, säger Jacqueline Kothbauer.

Vad handlar din föreläsning på Nina Jansdotters IRL-kryssning om?

- Jag kommer guida publiken i hur de bygger ett personligt varumärke med hjälp av media och går från anonyma till erkända profiler inom sitt gebit. Utgångspunkten är att de har något att erbjuda som grundar sig i en professionell kompetens eller passionerad hobby. Det är alltså ingen kurs för tonårstjejer som vill bli bloggdrottning à la Kissie eller Kenza. Däremot hoppas jag lära människor från olika bakgrunder, åldrar och inriktning att även dem kan komma från ingenstans och bygga upp en karriär och/eller verksamhet med hjälp av media, säger Jacqueline Kothbauer.

För information

Mediacoach Jacqueline Kothbauer, 0709 620 699 , jacqueline@mediababe.se