Nikolaj Redmayne AB

Alla människor skall ha rätt till rent dricksvatten

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2019 08:30 CEST

En hållbar framtid förutsätter hållbara insatser

Nikolaj Redmayne lanserade nyligen sin kollektion ”Ineo Conquest” unisex armbandsur på Kickstarter; en kraftfull signal om att man tar täten i ett paradigmskifte när Corporate Social Responsibility (CSR) integreras som en avgörande beståndsdel i en hållbar affärsmodell. Nikolaj Redmayne ingår även ett samarbetsavtal med Solvatten om att förse människor i utvecklingsländer med rent dricksvatten.

Alla företag måste ta ansvar – Nikolaj Redmayne tar täten

Nikolaj Redmayne är unikt på marknaden för accessoarer i synnerhet och i svenskt näringsliv generellt eftersom affärsmodellen, the Good Model, bygger en unik logik som vilar på tre komponenter

• Design av moderiktiga och tidlösa unisex-klockor som passar lika bra till vardag som fest, och som passar för henne, honom och hen.
  • Samarbeten med Good Companies som utvecklar tekniskt avancerade produkter som samtidigt är extremt enkla att använda för brukaren. Nikolaj Redmayne driver på så vis hållbar och miljöriktig teknikutveckling.
  • Corporate Social Responsibility – med omfattande insatser, Good Things, inom samhälls-utveckling och miljövård. Minst 20% av priset för varje såld klocka allokeras för att finansiera projekt inom CSR,

– Vi är helt unika i detta hänseende, och tar CSR till nya nivåer med detta koncept, så att det verkligen gör skillnad i tid, säger Christoffer Hedenbjörk, COO på Nikolaj Redmayne.

– Våra kunder efterfrågar prisvärd och tidlös watch wear samtidigt som de av oss kräver ett större socialt ansvarstagande - vi svarar upp med att finansiera och driva teknikutveckling i harmoni med vår natur och till nytta för människor i länder med utvecklingen framför sig, fortsätter Christoffer Hedenbjörk.

850 000 000 människor saknar tillgång till rent vatten

Allt liv börjar med rent vatten och allt liv är beroende av tillgång till rent vatten. Ca 10% av jordens befolkning saknar just dessa grundläggande förutsättningar. För att åstadkomma förändring och göra verklig skillnad krävs krafttag. Därför har Nikolaj Redmayne inlett ett samarbete med Solvatten, världsledande inom vattenrening med solen katalysator. Den gemensamma ambitionen är att i ett inledande skede kunna förse ca 20 000 människor i utvecklingsländer med vattenreningsutrustningen SOLVATTEN®, som ger varmt och rent dricksvatten – varje dag.

– Samarbetet med Nikolaj Redmayne ger oss stora möjligheter att i ökad omfattning nå ut till ännu fler människor i utvecklingsländer med vår produkt, säger Oliwer Wadström, CIO på Solvatten AB.

– Det är ju så att SOLVATTEN® medför att magsjukdomar minskar så att varken skolgång eller arbete blir lidande vilket leder till förbättrade livsvillkor. Även multiplikatoreffekter som minskad användning av ved och träkol, som annars är vanligt som bränsle för att värma och koka vatten, är bra för miljön eftersom skogsområden då undgår avverkning och i värsta fall skövling, avslutar Oliwer Wadström.

För mer information och bildmaterial, kontakta:

Christoffer Hedenbjörk: 0705756560

christoffer.hedenbjork@nikolajredmayne.com

www.nikolajredmayne.com/our_newsroom

www.solvatten.org

Om Nikolaj Redmayne AB

Ett svenskt företag, inriktat på design och marknadsföring av moderiktiga, tidlösa och minimalistiska unisex armbandsur för fest och vardag. Verksamheten bärs upp och genomsyras av en altruistisk affärsmodell och omfattande insatser inom Corporate Social Responsibility. Marknadsföringen sker alltid i kraftfulla samarbeten med företag, ”Good Companies”, som med sin geniala teknik och superenkla funktionalitet skapar förutsättningar för ett bättre liv och en hållbar framtid för människor i utvecklingsländer och naturligtvis även olika smarta lösningar som värnar klimatet och naturen på vår planet – varje dag!