IrakSolidaritet

"Alla människors lika värde, alla folks rätt", 4 juli 2019. Manifestation på Stortorget, Stockholm på USA:s nationaldag

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2019 20:44 CEST

4 juli 2019 på Stortorget i Stockholm, Gamla stan
I årtionden har manifestationen "Alla människors lika värde,
Alla folks rätt" ägt rum 4 juli, USA:s nationaldag, för att uppmärksamma USA:s krigs och imperiepolitik.
Den här gången i hällande regn

Stortorget 190704

Irak: krigsbrott och yttrandefrihet
Sigyn Meder

Tystnad råder om USA:s krigsbrott i Irak från Gulfkrigets förstörelse av nödvändig infrastruktur och terrorbombningar av civilbefolkning och förödande sanktioner till USA/Storbritanniens olagliga angrepp på Irak 2003 med fortsatta terrorbombningar och förstörelse. Missbildade och cancersjuka barn föds efter USA:s användning av uranvapen!
IS´fruktansvärda välde över delar av Irak och Syrien gav USA förevändningen för fortsatta massiva bombningar av irakiska städer: Mosul, Falluja, Ramadi, Tikrit lades i ruiner under 3 års USA-bombningar från 2014-17. Mosul ligger fortfarande i ruiner.
Bombningar fortsätter i Irak där USA utökar sin militära styrka och fler militärbaser tas i anspråk.

Dessa USA-koalitionens styrkor kan med svenskt stöd angripa även Syrien enligt de av Sveriges riksdag antagna propositionerna om Irakkriget. Inget parti har motsatt sig.

Ett angrepp mot Iran vore mycket olyckligt även för Irak som riskerar att bli krigsskådeplats.

Det "globala kriget" mot terrorismen fortsätter i "eviga krig". Krig gynnar bolag och krigsprofitörer! Nu sprider sig terrorn i Asien, i Afrika där USA starkt bygger ut sin militära närvaro. Terrorn är inte heller över i Irak även om seger utropades juli 2017. Ju fler bomber desto fler terrorister.

USA skapar dem med sin aggressiva imperiepolitik vars kännemärke är terrorbombningar, kaos och förstörelse medan folken betalar med sinande välfärd.
Den budget USA nu lägger på krig utgör nästan 60% av USA:s totala budget och ökar varje år.
Även NATO:s direkta närvaro ökar och från maj 2017 är NATO som organisation medlem i USA:s globala koalition. Kanada har utsetts till lokal NATO-chef i Irak även under 2019.

Hur mycket USA/NATO än tränar de irakiska styrkorna blir de aldrig färdigtränade.
Den irakiska regeringen har bett Nato om detta stöd.
Den de-facto-regering FN erkänner har inte full kontroll över landet och är djupt korrumperad
I senaste parlamentsvalet deltog officiellt drygt 40 %, i praktiken mellan 20 och 30%.
FN:s rapporter om tortyr och övergrepp i Irak, kollas av såväl regeringen och USA-ambassaden innan de publiceras.

Dragkampen i Irak mellan USA och Iran skadar landet. Oron för att bli krigsskådeplats är stor, även hos den korrupta regeringen.
Misär, fattigdom och arbetslöshet ökar.
I Basra och Dhiqar fortsätter förra sommarens demonstrationer med både dödsfall och skadade som följd. Inga regeringslöften har infriats!
Ilskan är stor i hela landet. I Mosul köps förstörda hus upp av rika intressenter. Här pågår medvetna försök till demografiska förändringar.

Miliser utgör en stat i staten. 1 juli påbjöd premiärministern att miliserna Hashd al-Shabi, skulle integreras i säkerhetsstyrkorna.
Det är inte första gången, men dessa har ändå fortsatt med egna ledare, tagit över ekonomiska tillgångar, bemannar checkpoints och har makt i det irakiska samhället.

Regeringen har klara svårigheter att manövrera mellan USA och Iran. Båda har anhängare i partierna och agerade medvetet under valet. Irak är en kollapsad stat.

Trots den oklara situationen i Irak, har Sverige fortfarande 70 militärer där med huvuduppgiften att träna de irakiska säkerhetsstyrkorna mot terroristorganisationer.

Sverige har länge hyllat FN och folkrätten, men i praktiken sker nu tvärtom. Vi uttalar stöd för förövarna till angreppskrig, det "värsta av alla brott" och sänder soldater till USA-koalitionens hjälp.

Förövarna av krigsbrott av alla slag som tortyr, bombningar av skolor, sjukhus och förstörelse av Iraks väl fungerande sjukvård och utbildning, går fria.

Istället sitter vår tids stora visselblåsare Julian Assange och Chelsea Manning orättfärdigt fängslade för att de haft modet att avslöja vår tids största krigsförbrytare för deras brott i främst Irak och Afghanistan.

Anne Ramberg, advokat och generalsekreterare för Advokatförbundet i nästan 20 år, försvarade Assange och Manning i Sommarprogrammet 2 juli.
Hon ska ha all heder för detta! Media och politiker tiger trots FN- rapportören Melzers stöd för Assange och uppmaning till media att skriva.

Det är en skamlig situation för Sverige när sanning och yttrandefrihet har så litet värde!
Försvara ett verkligt nationellt oberoende Irak!

Ställ ansvariga för angreppskrig och andra krigsbrott inför rätta!
Stöd yttrandefriheten!
USA ut ur Irak! Nej till utländsk inblandning!
Dra hem alla svenska militärer!
Inget krig mot Iran!

Foton