Socialdemokraterna

Alla riksdagsledamöter som ställer upp till omval bör öppet redovisa andra ekonomiska intressen

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2006 14:38 CEST

De ledamöter som ställer upp till omval bör tydligt redovisa vilka sidoinkomster och övriga uppdrag de har vid sidan av riksdagsuppdraget. Det säger Leif Jakobsson (s), vice ordförande för den socialdemokratiska riksdagsgruppen, med anledning av att en utredning idag har föreslagit obligatorisk redovisning av sidouppdrag och sidoinkomster för riksdagsledamöter.

- Jag är glad att utredningen har gått på vår linje. Vi socialdemokrater har länge drivit att ett sådant register ska vara obligatoriskt, men utan att få gehör från de borgerliga partierna. Det ska bli mycket intressant att se hur de ställer sig till utredningens förslag. Jag hoppas att de tänker om, ingen tjänar på den misstänksamhet som skapas av att så många av deras ledamöter vägrar att redovisa.

- Vi socialdemokrater menar att riksdagsledamöter får gärna ha sidouppdrag men när de får pengar för att företräda ett intresse är det extra viktigt att allt är offentligt och välkänt. Ett exempel är riksdagsledamoten och kristdemokraten Mats Odell, tidigare kommunikationsminister i den borgerliga regeringen, som samtidigt är ordförande i lobbyorganisationen Svenskt Flyg. För det får han 100 000 kronor om året, avslöjade TT. Vilka intressen företräder Mats Odell i riksdagen, väljarna eller organisationen Svenskt flyg?

- Nu ska frågan ha sin gång i riksdagsstyrelsen, men fram till dess så uppmanar jag alla ledamöter som ställer upp för omval att registrera sig. Förtroendet mellan folkvalda och väljare bygger på öppenhet. Trots att det idag finns ett frivilligt register så är det ett stort antal riksdagsledamöter som inte registrerat sig. För oss socialdemokrater är det självklart att den som fått förtroendet att väljas till riksdagsledamot öppet redovisar vilka sidouppdrag och ekonomiska intressen man har. Har man ingenting att dölja borde det heller inte vara något problem att öppet redovisa. Inte minst för att skingra de misstankar som dagens situation ibland skapar.

Länk till utredningen: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=45&sq=1&ID=nlgqlg7D6_4_18

Leif Jakobsson
riksdagsledamot