Folkpartiet

Alla studenter ska ha obligatorisk praktik

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2006 13:54 CET

- Kunskap är den viktigaste vägen till jobb. Men det är också viktigt med personliga kontakter för att ungdomar ska få ett arbete. Alla studenter på högskolan borde ha minst ett par månaders praktik för att få kontakt med en framtida arbetsgivare.

Det säger Axel Darvik, riksdagsledamot (fp), i en kommentar till riksdagsdebatten med Hans Karlsson om ungdomsarbetslöshet på torsdagen.

- Vi ligger efter resten av Europa när det gäller yrkesutbildningar. Våra nordiska grannländer har varit mycket mer framgångsrika med att ta tillvara intresset hos elever som vill lära sig ett yrke praktiskt.
Folkpartiet vill vässa yrkesutbildningarna och starta yrkeshögskolor som ett alternativ till akademiska studier.

- Det är fel att ungdomar och studenter straffas om de är flitiga och jobbar på lov och helger. Vi måste ändra reglerna för t.ex. studiemedel och bostadsbidrag. Det måste alltid löna sig att arbeta. Därför vill vi också införa ett jobbavdrag så att man kan tjäna 36 000 kronor om året utan att betala någon skatt alls, säger Axel Darvik (fp).

_____________________________________________________________

Axel Darvik, Riksdagsledamot (fp), 0702 - 48 02 71

Niki Westerberg, presschef (fp), 070 - 937 1525

Bild på Axel Darvik för fri publicering finns här: