Allakando

Allakando instiftar nytt stipendium om 25000 kr - Skolårets komet

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 14:09 CEST

Allakando har i år instiftat stipendiet skolårets komet om 25 000 kr. Stipendiet ska uppmärksamma en elev som har uppnått en extraordinär kunskapsutveckling under det senaste skolåret. Genom att berätta om elevens utvecklingsresa vill vi inspirera ännu fler till att utmana sig själva och bryta loss från en begränsande självbild!

Så här tänker vi på Allakando

Det är dina tidigare erfarenheter som avgör din förmåga att lösa en uppgift. Det finns därför inga omöjliga utmaningar för dig. Det finns bara utmaningar som du inte är tillräckligt förberedd för.

Om du en gång har hamnat efter i skolan kan kommande uppgifter upplevas som omöjliga. Du får en känsla av att ämnet inte passar dig och utmaningen blir med tiden allt större. Till slut ser du dig själv som en person som aldrig har kunnat – och som därför heller aldrig kommer att kunna.

Men så länga du vill och är beredd att kämpa, så kan du.

En negativ självbild kan så klart vara utmanande att övervinna. Orsaken till att du hamnade efter är många gånger svår att identifiera eftersom den ofta ligger långt bak i tiden och har påverkats av många olika saker.

Allt vi gör och upplever påverkar hur vi är som människor; vad vi vet och inte vet, vad vi kan och inte kan. I förhållande till alla de erfarenheter som vi skaffar oss genom åren är de små skillnader som finns när vi föds försumbara.

Visst finns det något som heter anlag och talang. Men det viktigaste är inte vilka anlag vi har, utan vilka anlag vi tror att vi har.

Du kan göra eller klara av precis vad som helst. Håll därför inte tillbaka på kraften när du spänner din båge för att sätta målen för vart du vill komma eller vad du vill klara. Oavsett ämne är ekvationen densamma: ju mer du jobbar, ju bättre blir du och desto lättare blir det.

Viktigt att tänka på när du sätter mål som är högre ställda än vad du kan klara av idag är att målet skapar ett kunskapsglapp. Glappet är som störst i början och det gör alltid början till den tuffaste biten. Men så länge du tror på dig själv och väljer att kämpa kommer kunskapsglappet att minska vecka för vecka. Och ju närmare du kommer målet, desto lättare och roligare blir det.

Så här är det för alla. Oavsett hur duktig du är finns det alltid utmaningar. Ett högre mål än vad du tror att du kan klara av idag innebär ofta att du tvivlar på din förmåga att kunna uppnå målet.

Glöm därför aldrig att det är dina tidigare erfarenheter som avgör din förmåga att lösa en uppgift. Du kan göra och klara precis vad du vill. Välj det du vill uppnå och stanna inte förrän du har lyckats.

Du kan mer än du tror.

Mål och syfte med stipendiet

• Målet med stipendiet är att lyfta fram en elev som har lyckats med en extraordinär utveckling under det senaste skolåret.
  • Syftet med stipendiet är att inspirera ännu fler elever till att våga utmana sig själva och bryta loss från en begränsande självbild.

Vem blir skolårets komet?

• Bedömningen görs utifrån vad personen har presterat under skolåret i förhållande till tidigare år.
  • Alla elever i årskurs 8 till och med årskurs 3 på gymnasiet kan bli nominerade.

Om stipendiet

• Den elev som utses till skolårets komet kommer att få ett stipendium om 25 000 kr som kan användas till att antingen ta körkort, åka på språkresa eller få ett skräddarsytt studieupplägg från Allakando.
  • Stipendiet delas ut den 1 oktober 2013 i Allakandos lokaler i Stockholm eller Lund.
  • Vinnaren av skolårets komet kommer att publiceras på www.allakando.se/skolarets-komet, www.facebook.com/allakando och på www.mynewsdesk.com.

Skicka in din nominering innan den 1 september

• Gå in på www.allakando.se/skolarets-komet och nominera en eller flera elever idag!
  • Vinnaren godkänner materialet innan det publiceras.
  • Sista dag att nominera är den 1 september 2013.

Tillsammans förändrar vi unga människors liv!

Allakando
är ett utbildningsföretag som riktar sig till grundskole- och gymnasieelever. Sedan 2008 har företaget hjälpt tusentals elever att nå sina mål.