Regionförbundet Jönköpings län

Allan Larsson gästar Regiondagen 12 oktober

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 08:36 CEST

”Kanske har vi mer gemensamt med Region Bilbao, Region Vancouver och Region Tianjin än med andra regioner i Sverige.” Orden är Johan Roos, VD för Internationella Handelshögskolan i Jönköping och en av föreläsarna på Regiondagen den 12 oktober. Konferensen gästas även av Allan Larsson, förhandlare och bland annat före detta finansminister med rötterna i småländska Bredaryd.

Regionförbundets konferens Regiondagen bjuder i år på samtal, diskussioner och inspel om ledarskapets betydelse för utveckling och tillväxt, liksom vikten av visioner, engagemang, vilja och driv. Medverkar gör bland andra Johan Roos, vd för Internationella Handelshögskolan i Jönköping, Anna Mellergård, kulturentreprenör från Mariannelund, Helena Nordström, marknadschef för Destination Jönköping samt representanter från Regionbildningskommittén i Jönköpings län, det vill säga den politiska kommitté som leder arbetet med att bilda regionkommun till 2015.

Inleder konferensen gör Allan Larsson, förhandlare och bland annat före detta finansminister i Ingvar Carlssons regering. Han kommer att dela med sig av sina erfarenheter och lärdomar av ledarskap – från A6 i Jönköping via jobben som AMS-chef, finansminister och GD i EU-kommissionen fram till förhandlingsuppdraget att ta hem forskningsanläggningen European Spallation Source (ESS)till Sverige och Lund.

Regiondagen samlar i år närmare 140 personer som på olika sätt är engagerade i och intresserade av regionens utveckling och tillväxt. Vi hälsar även länets medier välkomna!

Tid och plats

Fredagen den 12 oktober 2012, kl. 08.45- 15.30 på Publik Studio i Jönköping (Ingång genom valvet vid skrädderiet på Borgmästargränd 7. Publik Studio ligger i den rosa byggnaden över gården.)

Inbjudan/program finns på www.regionjonkoping.se

För kommentarer och information

Regiondirektör Rolf Persson, telefon: 036-10 20 31, mobil: 070-555 80 40, e-post: rolf.persson@regionjonkoping.se

Regionförbundets ordförande Bengt Dahlqvist, telefon: 036-10 20 35, mobil: 0722-30 33 10, e-post: bengt.dahlqvist@regionjonkoping.se

Presskontakt

Informationschef Helen Ulvegard, telefon: 036-10 20 18, mobil: 076-798 42 65, e-post: helen.ulvegard@regionjonkoping.se

Regionförbundet är den politiska arenan för samverkan och regional utveckling i Jönköpings län. Vårt uppdrag är att ansvara för det regionala tillväxtarbetet samt främja hållbar utveckling och tillväxt mot målet ett snabbare, öppnare och smartare län.