Socialdemokraterna Östergötland

Alliansen backar efter sju år – öppnar upp för S-krav

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2014 15:18 CEST

Alliansen i landstinget öppnat upp för en omvärdering förbudet mot arbetstidsmodeller inom landstingets verksamheter. Det är oerhört positivt enligt Socialdemokraterna som varit starkt kritiska sedan förbudet infördes varit.

- När arbetstidsmodellerna avskaffades var argumentet att det skulle spara pengar i verksamheten, men beslutet togs med otillräckliga ekonomiska underlag och näst intill total avsaknad av konsekvensanalyser. När vi idag på landstingsstyrelsen fick en genomlysning av arbetstidsmodeller anses modellen ”90/10” inte medför ökade kostnader, säger Mats Johansson, oppositionslandstingsråd (S).

- Bland de positiva effekter man kan se av arbetstidsmodeller återfinns bland annat mer utvilade medarbetare, lättare att rekrytera erfarna vikarier och en ökad attraktivitet som arbetsgivare. Tillsammans bidrar dessa saker till en bättre och mer patientsäker vård. Därför är jag mån om att möjligheten återinförs på våra sjukhus, säger Mats Johansson.

Socialdemokraterna är inte ensamma om kritiken till beslutet att avskaffa arbetstidsmodellerna, även Vänsterpartiet, Miljöpartiet och de berörda fackförbunden har ansett att möjligheten till arbetstidsmodeller ska finnas.

- Det är ändå värt att notera att det tagit sju år av kritik, innan man till slut backar precis innan landstingsvalet. Med vilken trovärdighet möter man vårdens medarbetare på det sättet? säger Mats Johansson.

För information och kommentarer: Mats Johansson på 0705-71 75 89