Socialdemokraterna i Uppsala

Alliansen stoppade Fairtrade-ansökan

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2012 14:13 CEST

Idag stoppade alliansen i kommunstyrelsen förslaget från kommunstyrelsens arbetsutskott (KSAU) om att Uppsala ska ansöka om diplomering som en Fairtrade City. Det var i början av sommaren som KSAU, som vid sammanträdet hade en rödgrön majoritet, beslutade att föreslå kommunstyrelsen att ansöka om en diplomering. Socialdemokraterna är kritiska mot att alliansen inte stöder KSAU:s förslag.

– Som en Fairtrade City skulle kommunens upphandling tydligt präglas av etiska kriterier och kunna utgöra ett viktigt verktyg i arbetet för en hållbar utveckling. Vi beklagar att alliansen inte ser Uppsalas potential och ansvar att som Sveriges fjärde största kommun aktivt bidra i arbetet för klimatsmarta lösningar, mänskliga rättigheter och goda arbetsvillkor, säger Marlene Burwick, kommunalråd (S).

– Vi socialdemokrater kommer fortsätta driva linjen att en hållbarhetstanke ska genomsyra hela kommunens verksamhet. Det är nu den borgerliga majoritetens ansvar att förklara för Uppsalas invånare varför inte även vi ska vara med och bidra till en socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbar konsumtion, säger Erik Pelling, kommunalråd (S).

Kontakt:
Marlene Burwick, kommunalråd