Allians för Sverige

Alliansens avslår regeringens proposition om minkuppfödare: Vänsterkartellens näringsförbud oklokt

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2006 13:40 CEST

Den ändring i djurskyddslagen som regeringen föreslår kommer i praktiken medföra ett näringsförbud för uppfödning av minkar för pälsproduktion. Partierna i Allians för Sverige är mycket kritiska till regeringens sätt att hantera frågan, både ur ett djurskyddsperspektiv och ur ett företagarperspektiv, därför avslår vi regeringens förslag.

Det säger Cecilia Widegren (m), Anita Brodén (fp), Sven Gunnar Persson (kd) och Jan Andersson (c) med anledning av Allians för Sveriges gemensamma motion om djurskyddskravet för minkuppfödare.

Allians för Sverige vet att det är företagen som skapar arbetstillfällen och tillväxt, och som därmed bidrar till vår gemensamma välfärd. Vi måste därför ha ett bra företagsklimat och en sund näringspolitik. Regeringen föreslår i praktiken ett näringsförbund, det är en osund politik. Så länge efterfrågan på pälsprodukter finns från konsumenterna, så kommer det också att finnas pälsdjursuppfödning.

Förbjuds eller förhindras svensk pälsdjursuppfödning kommer motsvarande antal djur att födas upp i andra länder, oftast med sämre djurskydd, för att fylla efterfrågan. Redan idag flyttar flera företag inom olika branscher sin produktion till andra länder eller gör sina nyinvesteringar på annan plats än i Sverige. Det är således inte någon fördel vare sig för Sverige, svenska pälsdjursuppfödare eller för pälsdjuren om denna näring försvinner från landet.

För mer information:

Cecilia Widegren (m) 070-552 42 05