Agent25 Sverige AB

Allsvenskans mest omskrivna fotbollslag

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2006 12:04 CET

Omvärldsbevakningsföretaget Agent25 har mätt hur mycket fotbollsallsvenskans lag synts i media under säsongen. AIK, som inte ens var med i Allsvenskan förra säsongen, knep direkt förstaplatsen bland årets mest omskrivna lag visar Agent25:s mätning.

Trots att Elfsborg vann årets guldbuckla i Allsvenskan vann de inte mediernas gunst inför segern. I topp bland de mest omskrivna lagen hamnar i stället de tre Stockholmslagen. En orsak till att Hammarby och Djurgården omskrivits så mycket kan vara den läktarskandal som utspelade sig under en derbymatch i augusti.

Helsingborg placerar sig högt bland de omskrivna lagen, troligen beroende på Henrik ”Henke” Larssons återkomst till laget.

Allsvenskans publicitetstabell

1. AIK (2) 9753
2. Hammarby (3) 8538
3. Djurgården IF (6) 8284
4. IF Elfsborg (1) 7154
5. Helsingborgs IF (4) 5805
6. Malmö FF (7) 4445
7. IFK Göteborg (8) 4297
8. Kalmar FF (5) 4190
9. Östers IF (13) 3991
10. Gais (10) 3917
11. BK Häcken (12) 3806
12. Halmstads BK (11) 3721
13. Örgryte IS (14) 3619
14. Gefle IF (9) 2900

Lagens placering i Allsvenskan visas inom parentes. Siffran anger antal artiklar under perioden 1 april - 5 november 2006.

Fakta om mätningen
Mätningen är sammanställd av omvärldsbevakningsföretaget Agent25 som står för urvalet och för formuleringen av sökkriterierna. För att få exakt samma träffar vid egna sökningar krävs alltså exakt samma sökangivelser, annars kan antalet träffar skilja sig något.

Agent25 gör det möjligt att snabbt, effektivt och prisvärt bevaka vad ca 7 900 nyhetskällor dagligen publicerar på nätet. Användarna lägger själva upp vad agenterna ska bevaka och hur ofta resultatet ska presenteras. Över 3 000 kunder har sedan starten 1998 köpt omvärldsbevakning av Agent25. Verksamhet bedrivs idag i Sverige, Norge och Tyskland. För att prova våra tjänster, gå till www.agent25.se

För mer information:
Malin Berggren, marknadsansvarig på Agent25, tel: 0734-31 53 06