Claimony

Allt är ett spel

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2015 05:59 CEST

Utan att vi vet om det påverkas vi i allt större utsträckning av spel och spelmeknismer i vår vardag. För att knyta starkare band till konsumenterna använder företag sig av så kallad gamification där de ger erkännande i form av poäng, statusmärken och ranking. Den svenska IT-Startupen Claimony tar det ett steg längre genom att introducera gamfication av spelandet i sig.

Spelandet är fast förankrat i vår kultur och påverkar ständigt våra liv. Någon inneboende kraft i spel gör att vi dras till dem - varesig vi är medvetna om det eller ej. Vad är det då som skapar denna beroendeframkallande effekt? Jo, motivation. Motivation kan ses som en individs vilja att engagera sig i någon form av aktivitet och lägger grunden för begreppet gamification.

Gamification kan lättast beskrivas som att man använder spelprinciper i vardagen. Genom att flytta spelmekanismer till andra typer av situationer än de som enbart finns till för nöjes skull. Det man vill uppnå med detta är att skapa ett sammanhang där individen får känna sig som en expert och samtidigt skapa en känsla av tillhörighet.

Genom att trigga spelmekanismer hos konsumenter har gamification på senare tid också hamnat i centrum av företags affärsmodeller. Konceptet används inte sällan för att skapa lojalitet hos sina kunder. Starbucks belönar till exempel sina kunder i deras app för varje gång de köper en kopp kaffe och ICAs kunder kan påverka priset på varor genom att röra på sig.

Trots den nyvunna positionen för spel inom affärsvärlden så har attityden gentemot spelandet i sig inte förändrats speciellt mycket utan det ses ofta som slöseri med tid. Det här föråldrade synsättet är något som företaget Claimony vill förändra genom att skapa ett ”Game of Games”. Vad det här innebär är att man blir belönad för sitt spelande med poäng. Dessa poäng kan man sedan byta in mot olika typer av belöningar, rabatter eller till och med skänka en slant till välgörenhet.

Claimony erbjuder på så vis en ny kommunikationskanal för varumärken som vill nå en målgrupp som annars anses var svåråtkomlig. Då produkterna blir interaktivt innehåll snarare än statiska banners skapar det en dialog mellan varumärket och kunden - på kundens villkor.

”Gamers accepterar inte traditionell marknadsföring. Så hur löser vi det? Jo, genom att göra marknadsföringen till ett spel.” – säger Björn Torstensson, VD på Claimony.

För mer information och högupplöst bilder kontakta:

Björn Torstensson, VD, bjorn@claimony.com, 072-7249341
Olle Dahlqvist, PR-Assistent, olle@claimony.com, 070-6008070

Claimony grundades 2014 av 7 entreprenörer med intresse av gaming, marknadsföring och social media. Målet är att hitta innovativa sätt att integrera onlinespel med marknadsföring och hjälpa till att bryta ner stereotypa föreställningar om gaming och gamers. Claimony är baserat i Stockholm. Claimomy lanserar sin community som beta för ett begränsat antal användare den 1 december 2014.