Destination Kalmar

​Allt fler kvinnor deltar i svenska Ironmantävlingar

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2016 10:58 CEST

Att intresset för triathlon ökar i hela världen har varit en tydlig trend under de senaste åren, men nu pekar även siffrorna för kvinnliga deltagare uppåt på de båda svenska Ironmanevenemangen. Ironman 70.3 Jönköping, som arrangerades för första gången i år, visar redan nu upp rekordsiffror i andelen kvinnliga deltagare inför kommande års tävling. Förra året var 19,77% av det totala antalet anmälda till Ironman 70.3 Jönköping kvinnor och med över 1 000 sålda platser till nästa års tävling ligger siffran redan på 26,09%, vilket är nästan 3% högre än något annat Ironman 70.3-lopp i Europa de senaste tre åren.

Trenden ser likadan ut inför Ironman Kalmar som med ett snart slutsålt evenemang har uppnått siffrorna 18,3% anmälda kvinnor jämfört med premiärårets 14,6% och förra årets 16,97%, som också var den högsta andelen kvinnliga deltagare för ett Ironmanlopp på fulldistans 2016. Andelen kvinnliga deltagare är generellt lägre för långdistanstriathlon än för de kortare distanserna och snittet för andelen kvinnliga deltagare på 70.3-tävlingar inom Europa ligger på 16,5% och för Ironmantävlingar på 11,8% (2014-2016).

- Vi ser en tydlig men framför allt väldigt rolig trend att allt fler kvinnor tar klivet att ge sig på långdistanstävlingar. Med så här höga siffror börjar vi närma oss den andel kvinnor vi ser på de kortare distanserna runt om i Sverige, vilket självklart är målet. Jag är övertygad om att det bara är början på den ökning vi kommer se framöver, säger Mattias Markenstrand, Athlete Service Director för Ironman Sweden.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.