ScanMont AB

Allt fler mindre installationsföretag väljer nätgrossisten ScanMont

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2012 06:01 CET

För nätgrossisten ScanMont AB i Sävedalen, som ligger i Partille kommun, har det rått högkonjunktur sedan företaget startade 2010. Företaget ägs av medarbetarna samt av finländska Scanoffice OY som är Nordeuropas ledande importör av luftvärmepumpar.

ScanMonts kundgrupp är den nordiska kylbranschen där det finns många mindre installatörer av bl a AC, luft- och vattenvärmepumpar. Traditionellt har dessa installatörer fått acceptera en marknad där en svårgenomtränlig flora av rabatter ofta gjort det svårt att både räkna på installationsuppdrag och göra bra inköp. En viktig del av ScanMonts affärsidé är att förändra den marknadsbilden och erbjuda ett enklare och rakare sätt för inköp av installationsmaterial.

Man gör det i marknadsrollen som nätgrossist och verksamheten bygger på tre hörnstenar; rätt pris direkt, säkra och snabba leveranser där allt finns i lager samt höga produkt- och kvalitetskrav. Produktprogrammet på www.scanmont.se är indelat i ett antal produktgrupper som t ex kylrör, väggkonsoler, kanaler, kondensvattenpumpar, värmeförflyttare och ventilationsdon.

Har på kort tid fått närmare 500 installationsföretag som kunder

Under mässan NordBygg presenterar ScanMont ett antal nyheter som t ex Mobairs värme-förflyttare och systemet DryZeph som är ett helt nytt system (från Dryvent) för att angripa problem med fukt i krypgrunder. Johan Forsén ser också NordBygg som ett viktigt forum för att ytterligare sprida kunskapen om företagets affärsidé.

- Vi har fått ett fantastiskt gensvar från installationsbranschen sedan vi startade och vi börjar närma oss 500-nivån i antalet kunder. Vårt mål är dock betydligt högre ställt än så och vi ser mycket positivt på framtiden. Helt klart finns det ett behov av en nätgrossist där inte minst de mindre installationsföretagen får ett bra stöd i form av raka och ärliga priser och mycket snabba leveranser, säger Johan Forsén som är en av ScanMonts delägare.

En närliggande marknadsutmaning för ScanMont är att bygga upp ett rikstäckande återför-säljarnät för DryZeph-systemet. Även här är målen högt ställda och under NordBygg informerar ScanMont om systemets unika förmåga att arbeta förebyggande genom att sänka fuktigheten i krypgrunder.

För mer information kontakta:

Johan Forsén,ScanmontAB, tel: 031-26 00 04, e-post: johan.forsen@scanmont.se

ScanMont AB  är etablerat i Göteborgsregionen, i Partille Kommun och ägs av medarbetarna och Scanoffice OY, en av Nordens största grossister av luft/luftvärmepumpar.