LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Allt fler unga tjejer vill bli bönder

Pressmeddelande   •   Jul 07, 2009 10:20 CEST

Att jobba i de gröna näringarna lockar allt fler unga kvinnor. Statistik från naturbruksgymnasierna visar inte helt oväntat att flest tjejer finns på hästutbildningarna. Men den visar också att andelen tjejer som väljer jordbruksinriktning har ökat med 30 procent på tio år.

Ur årets avgångsklasser från naturbruksgymnasierna var två tredjedelar tjejer, av dem som gick jordbruksinriktning var det 4 av 10 elever. Motsvarande siffra för tio år sedan var 3 av 10.

På utbildningar med hästinriktning finns det nästan bara kvinnliga studenter, 99 procent. Andra attraktiva utbildningar för tjejer är djurvård, 91 procent, naturvård, 85 procent och trädgård 62 procent.

- Det är verkligen roligt att så många tjejer satsar på att jobba och förhoppningsvis starta företag inom våra näringar. De gör ett bra val, bondeyrket är ett framtidsyrke. Varor och tjänster från våra näringar kommer att efterfrågas alltmer i ett långsiktigt hållbart samhälle, säger Lars-Göran Pettersson, ordförande i LRF.

Nyligen grundade LRF en jämställdhetsakademi för de gröna näringarna. Akademin ska bli en ledande tankesmedja kring jämställdhet och företagande och utgå från de gröna näringarna och ett uthålligt näringsliv.

- Att så många unga kvinnor söker sig till naturbruksgymnasierna visar hur viktigt jämställdhetskademins arbete är för att få bort de hinder som finns för kvinnor som vill starta och driva företag, säger Lars-Göran Pettersson.

Men intresset för utbildningar inom de gröna näringarna lockar inte bara tjejer. Trots minskande årskullar fortsätter andelen sökande till naturbruksgymnasierna att öka. I år sökte 3 980 ungdomar, det är en ökning med 3,3 procent.

För mer information och kontakt med en kvinnlig bonde, LRFs Presstjänst, 08-787 57 77
eller ditt regionala LRF-kontor.

Läs mer om jämställdhetsakademin på LRFs hemsida www.lrf.se och följ akademin på Twitter och Facebook under namnet LRFs Jämställdhetsakademi.