Föreningen för Svensk Hemslöjd

Allt ljus på tre nydanande slöjdare – årets vinnare av utmärkelse från Föreningen för Svensk Hemslöjd utsedd

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2019 18:26 CEST

För andra året i rad delar Föreningen för Svensk Hemslöjd ut utmärkelsen Årets förnyare. I år har vi en vinnare och två hedersomnämnanden, läs mer om de sistnämnda längre ner i denna text. Alla tre bidrar på sitt unika vis och med sin skicklighet till utveckling av slöjden. Årets vinnare har en gedigen bakgrund som kläddesigner och avslutade i våras sina studier vid Handarbetets Vänner i Stockholm. Vi säger grattis Jennie Jakobsson som får årets utmärkelse för sitt examensarbete, jackan Margot & Margot.

Grattis, hur känns det?!

– Det känns fantastiskt kul! Lite svårt att se sitt eget arbetes värde ibland, så sånt här värmer och uppmuntrar.

Varför sökte du vårt stipendium?

– Jag tyckte min arbete med spetssöm passade in i temat förnyelse. Det var både en gammal teknik som fick ett förnyat uttryck, men också i kombination med ett material som inte brukar ses i samband med spets. Samt teknikens återbrukspotential.

– Det är lätt att få tunnelseende och när man håller på med ett projekt och ibland frågar man sig om det kommer finnas någon annan som tycker idén är bra eller fin. Då är en sån här utmärkelse viktig. Och att få andra människors, rotade inom hantverksområdet, syn på ens arbete.

Hur vill du gå vidare med ditt arbete? Kan detta hjälpa dig framåt?

– Jag vill fortsätta utveckla och experimentera med tekniken. Det finns massor att prova, andra material, blanda material, olika trådar, färger och mönsterformer, men också andra sorters produkter. Jag tror absolut att utmärkelsen kan hjälpa mig framåt. Det här ger mig en chans att nå ut med mitt uttryck och mig själv som textilhantverkare. Och förhoppningsvis kan det också generera möten med andra duktiga inom hantverksyrket.

Detta är ditt examensarbete, hur ser dina planer för framtiden ut?

– Jag vet inte riktigt hur den kommer se ut. Jag vet bara att jag vill fortsätta med det textila hantverket. Jag har precis tagit steget och sagt upp mig från den anställning som kläddesigner jag haft de senaste 10 åren och arbetar nu som brodös på HV-Ateljé. Framåt planerar jag och familjen en flytt till Gotland där jag kommer att kunna ha min egna ateljé.

Hedersomnämnaden

• Per Norén för sina vackra och utsökt bearbetade krympburkar. Vill ha-faktorn gör även Per till Butikens val 2019. MOTIVERING: Med skickliga händer och poetiskt hjärta fångar Per Norén träets själ i burkar och slevar. Med en vilja att dela med sig och engagerat sprida slöjdandets förträfflighet får Per ett hedersomnämnande. Och för sin talang och förmåga att tälja alster som väcker förundran och habegär blir hans krympburk också Butikens val.
  • Julia Kalthoff för att hon fördjupat sig i en hantverkstradition och med sin nätta täljyxa driver slöjandet framåt. MOTIVERING: Som yxmakare är Julia Kalthoff en möjliggörare för samtida slöjdare. Hon arbetar i en hantverkstradition och har fördjupat sig i yxans funktion, resultatet är en nätt och snygg täljyxa som vi anser driver slöjdandet framåt. För detta arbete får hon vårt hedersomnämnande.

Vi är en rikstäckande förening som delar ut stipendier, arrangerar slöjdaktiviteter, förvaltar ett digert arkiv och äger butiken Svensk Hemslöjd i Stockholm. Föreningen för Svensk Hemslöjd grundades 1899 av pionjären och eldsjälen Lilli Zickerman med syfte att centralt i Stockholm driva en butik som säljer slöjd, konsthantverk och hantverk av högsta kvalitet. Genom att vara en mötesplats för slöjdare, formgivare, konsthantverkare och konstnärer verkar föreningen för en hög konstnärlig kvalitet och ett nyskapande efter nutidens krav.