Svensk Mjölk AB

Allt mer mjölk och mindre läsk i skolcafeterior

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2008 08:00 CEST

Antal skolcafeterior som erbjuder eleverna hälsosamma mellanmål ökar.
Det blir också allt vanligare att skolor serverar frukost.
Samtidigt har läskförsäljningen i cafeteriorna nästan halverats.

Allt fler cafeterior på svenska grund- och gymnasieskolor ser över sitt utbud. Enligt en färsk undersökning från Mjölkfrämjandet erbjuder nu nära hälften (42 procent) av alla skolor eleverna hälsosamma mellanmål som smörgås, mjölkprodukter och frukt. År 2005 - när undersökningen senast gjordes - var motsvarande siffra 28 procent.

Undersökningen visar också att läskförsäljningen i skolcafeteriorna nästan har halverats. Enligt 2005 års undersökning erbjöd 18 procent av skolorna läsk. I 2008 års undersökning är motsvarande siffra 10 procent.

- Visst är utvecklingen positiv, men det är fortfarande alldeles för få skolcafeterior som har hälsosamma mellanmål. Utan tillräckligt med energi och näring är det svårt att orka med en lång dag med skola och fritidsaktiviteter. Mjölk och mjölkprodukter är ett gott och enkelt sätt att få i sig 18 av de 22 näringsämnen vi behöver varje dag, säger Kerstin Wikmar, leg dietist och verksamhetsansvarig på Mjölkfrämjandet.

Ett bra mellanmål ska enligt Livsmedelsverkets nya råd "Bra mat i skolan" bestå av mager mjölk/mjölkprodukt + frukt/bär/grönsak + bröd/gryn/flingor.

Fler skolor serverar frukost

Antalet skolor som serverar frukost ökar också. Idag är det drygt en fjärdedel (27 procent) av skolorna som serverar frukost, jämfört med 18 procent 2005.

Undersökningen genomfördes våren -08 av Svenska Storhushåll på uppdrag av Mjölkfrämjandet. Sammanlagt deltog ca 2500 anställda på förskolor och skolor samt kostchefer i undersökningen.

Kerstin Wikmar
verksamhetsansvarig och leg dietist, Mjölkfrämjandet
Mobil: 070-635 14 77

Anna Gustafson
pressekreterare Mjölkfrämjandet
Mobil: 076-116 43 31

Mjölkfrämjandet ingår i Svensk Mjölk, de svenska mjölkböndernas och den svenska mejeriindustrins branschorganisation.