Allt om Miljö

Allt om Miljö – community för ekologi, rättvisa och miljö

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2008 08:04 CEST

Nu finns en mötesplats där människor som är intresserade av miljöfrågor i stort och smått har ett forum för sina frågor och för sina svar.

- Det finns en rad communities på webben men det har inte funnits någon för miljöfrågor, tills nu. Allt om Miljö är en community för eko-/reko-/miljöfrågor och den är till för alla, både för den som just börjat fundera i dessa banor och för den som är ordentligt insatt, säger Karin Löwing som startat och driver sajten Allt om Miljö, http://www.alltommiljo.se

Idén till sajten kom, som i så många fall, ur ett eget behov:

- Jag sökte miljöinformation på nätet och märkte att även om det finns mycket att hitta så blev det svårt och tidskrävande eftersom allt var så utspritt. Lägg därtill det som finns i böcker och tidningar. Idén om att skapa en samlad plats för informationen tog då form och har sedan dess utvecklats till den mötesplats vi har idag på Allt om Miljö, säger Karin Löwing.

Allt om Miljö är en mötesplats, en community, för eko-/reko-/miljöfrågor. Sajten innehåller flera olika delar som alla bidrar till att skapa en omfattande kunskapsbank och ett levande forum:

• Ekopedia, ett uppslagsverk för miljöfrågor där sajtens medlemmar kan lägga in information.
  • Ekoguide, i vilken företag med ekologiska och/eller rättvisemärkta varor finns sökbara (via kategorier eller via karta) liksom företag med varor av återbrukat material och second hand-butiker
  • nyheter/daglig omvärlsbevakning
  • bloggar om eko-/reko-/miljöproduktnyheter (mat, teknik, mode...)
  • tipsbank
  • evenemangskalender
  • medlemsprofiler med möjlighet till egen blogg
  • bloggsamlingssida för externa bloggar - samlat på en sida kan du följa ett stort antal populära miljöbloggar.
  • webb-TV
  • länksamling

Allt om Miljö blir en levande sajt tack vare att medlemmarna bidrar i forum, i Ekopedia, i tipsbanken och via sina profiler.

- Det handlar om att bry sig, att bry sig om att det vi gör och det vi väljer påverkar vår omgivning och vår framtid. För att välja så måste man veta, man måste ha tillgång till informationen. Det man inte känner till är svårt att ta hänsyn till, säger Karin Löwing.

Karin Löwing är 34 år och har en miljöinriktad civilingenjörsexamen från Luleå Tekniska Universitet. Hon bor i Torslanda utanför Göteborg och startade Allt om Miljö i april 2008. Sajten är politiskt oberoende.

Högupplöst bildmaterial och logo finns på: http://www.alltommiljo.se/Om.aspx