StagePool

Alltfler prestigeroller för film och teater läggs ut på nätet

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 09:33 CEST

STOCKHOLM 18 oktober 2010

I somras var det huvudrollen i Hollywood-filmatiseringen av Stieg Larsson-böckerna. Nu huvudrollen i Queen-musikalen We Will Rock You! ”Allt fler prestigeuppdrag läggs ut på nätet, vi har märkt en enorm skillnad under det här året”, säger Anna-Clara Blixt Modin, VD för den nätbaserade arbetsförmedlingen för artister - StagePool.

Musikalartisten Tina Leijonberg gör just nu succé i en av huvudrollerna, Killer Queen, i musikalen We Will Rock You! som går på Cirkus i Stockholm. Jobbet hittade hon på nätet, och trenden är tydlig i hela Europa: Allt fler prestigeuppdrag annonseras ut på olika webbtjänster från att tidigare förmedlats via agenter. I Sverige är det nätförmedlingen StagePool som samlar de flesta uppdragen.

”Jag har varit medlem på StagePool under flera år och det var deras sajt jag såg att produktionsbolaget sökte artister till musikalen We will Rock You. Konkurrensen var hård, men efter ett antal audition omgångar var jobbet mitt. Brian May som är gitarrist i Queen sa att vi är den bästa ensemblen han har sett hittills, och då har musikalen spelats både i Asien, Canada och Europa. Bättre betyg än så kan vi inte få!”, säger Tina Leijonberg.

StagePool som firar 10 år i år, är en arbetsförmedling för scen och film på nätet. Företaget har kontor i Stockholm och Köln och publicerar mellan 1000- 1500 castings och auditions i Europa varje månad.

”Det är jätteroligt att de stora film- och musikalföretagen har hittat till webben. Vi har förmedlat mängder av audition och casting jobb under åren, och nu ser vi också att stora huvudroller  för scen, film och TV läggs ut på nätet. Det har tagit ganska många år, men nu är detta en etablerad kanal för alla typer av uppdrag, såväl på scenen som framför och bakom kameran”, säger StagePools grundare och VD Anna-Clara Blixt Modin.

Se även Tina Leijonberg i ett klipp från TV4:s Förkväll:

För mer information eller för att komma i kontakt med Tina Leijonberg kontakta:

Anna-Clara Blixt Modin
Mejl:  acb@satgepool.com