Bilprovningen

Alltför många elefanter kvar i baksätet

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 08:04 CEST

Den gamla kampanjen om elefanter i baksätet – att en obältad person i baksätet motsvarar cirka 3 ton krockvikt – är fortfarande aktuell. Enligt Trafikverkets senaste mätning sitter cirka 15 procent av passagerarna i baksätet obältade.

Under vecka 37 arbetar Polisen extra mycket med att kontrollera bältesanvändningen. Att åka utan bälte kan vara direkt livsavgörande i en krock och är därför förenat med höga böter. Bilister som färdas utan bälte får betala 1 500 kronor och att inte ha bältat barn under 15 år kostar föraren 2 500 kronor.

- Det är minst lika viktigt att använda bilbältet i baksätet. Utan bälte kan du skada både dig själv och dina medpassagerare, säger Bengt Svensson, poliskommissarie på Rikspolisstyrelsen.

Läs hela pressinformationen: Enligt Trafikverkets analys av 2013 års trafiksäkerhet är bältesanvändningen bra i landet; de flesta använder bältet i framsätet och barnen i baksätet är ungefär lika bra fastspända. Däremot saknar cirka 15 procent av vuxna passagerare fortfarande...

Bild NTF och kampanjen "Inga elefanter i bilen, tack"

Med ansvarskänsla, närhet och kunden i fokus är Bilprovningen din trygghet för säkra fordon och bättre miljö. Med 90 stationer och 650 medarbetare är Bilprovningen Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon.

Bilprovningen är ackrediterad för att utföra besiktningar i hela Sverige och har stationer från Karuesuando till Skurup. Under 2012 genomförde företaget närmare 5,4 miljoner besiktningar och omsatte 1 550 MSEK.

Bilprovningen ägs av svenska staten. För mer information besök www.bilprovningen.se.