Allwin

Allwin lanserar tjänster som stoppar slöseriet med mat

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2010 07:05 CEST

Varje år slänger livsmedelsindustrin tusentals ton mat i Sverige. Nu lanseras en landsomfattande lösning på problemet. Samhällsentreprenören Allwin tar emot överskott från butiker och livsmedelsproducenter och distribuerar det till välgörenhetsorganisationer och behövande.

För sex år sedan föddes idén till Allwin. Då började Simon Eisner ta med sig överblivna bullar från en 7-Elevenbutik till ett fik för hemlösa i Göteborg. Idén växte och en lokal organisation med distributionsbilar och lager byggdes upp i Göteborg. Nu lanseras verksamheten landsomfattande under namnet Allwin med nya lager och distributionskedjor i Stockholm och Malmö.

- Modern produktion och livsmedelshantering är utformad så att det slängs alltför mycket mat, säger Simon Eisner, grundare av Allwin. Vi ville hitta en smart lösning på problemet, samtidigt som vi hjälper utsatta grupper i samhället. Vi ser oss som samhällsentreprenörer.

Allwin är inte en välgörenhetsorganisation utan ett företag för socialt entreprenörskap. Kundernas överproduktion distribueras till välgörenhetsorganisationer.

- Tidigare drevs vi som en välgörenhetsstiftelse, som hette Gemensamt Engagemang, säger Simon Eisner. Men vi märkte att det var lättare att få företagen att anlita oss när vi erbjuder smarta logistiktjänster i stället för att be om bidrag till välgörenhet. Företagen spar de pengar det kostar att slänga mat och får dessutom bra marknadsföring. Vi tar betalt för våra transporter och lager av kylvaror.

Bland Allwins kunder finns företag som Abba Seafood, 7-Eleven och Gothia Towers.

- Det märks att många företag förstår att det inte längre är OK att slänga tonvis med bra mat av hög kvalitet, säger Simon Eisner. De har tidigare tyckt att logistiken kring att göra något annat än att kassera överproduktionen varit för krånglig, samtidigt som de är måna om att exempelvis säkerheten kring kylförvaring måste fungera bra. Det är just det vi hjälper dem med.

Fakta Allwin

- Företaget Allwin  är en samhällsentreprenör som ägs av Stiftelsen för Gemensamt Engagemang.

- Allwin distribuerar framförallt överproduktion av mat från dagligvaruhandel och livsmedelsproducenter i regionerna kring Stockholm, Göteborg och Malmö.

- Läs mer om Allwin: www.allwin.nu

Allwin hanterar företags överproduktion och distribuerar med spårbarhet varorna till olika organisationer som hjälper behövande individer.

Företagen får lägre kasseringskostnader, miljön belastas med mindre avfall och överproduktionen tas om hand istället för ökat resursslöseri.

- En lösning alla vinner på.