Allwin

Allwins grundare nominerad till Årets miljöhjälte av WWF

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2010 07:30 CEST

Allwins grundare, Simon Eisner, har nominerats till att bli Årets miljöhjälte av webbplatsen Min Planet, som drivs av Världsnaturfonden. Allwin är ett företag som tar hand om felproduktion från livsmedelsindustrin, mat som annars hade slängts, distribueras nu vidare till behövande.

Totalt deltog 150 personer i nomineringen till titeln Årets miljöhjälte. Webbplatsen Min Planet, som drivs av Världsnaturfonden, har sedan valt ut tolv personer som allmänheten kan rösta på.

- Det är jätteroligt att ha blivit nominerad till att bli Årets miljöhjälte, säger Simon Eisner, grundare av Allwin. Vi har just gått från att vara en regional verksamhet i Göteborg till att satsa bredare med lager och logistik även i Stockholm och Malmö, så all uppmuntran känns oerhört viktig just nu.

Allwin grundades redan för sex år sedan i Göteborg som en välgörenhetsstiftelse under namnet Gemensamt Engagemang. Verksamheten går ut på att erbjuda tjänster för logistik till livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln för att hjälpa dem att ta hand om överskott, som tidigare har slängts. Nu går det i stället till behövande, via välgörenhetsorganisationer.

- Många företag inom livsmedelsindustrin vill verkligen göra något av de varor som det kanske blivit något fel med under produktionen, exempelvis sneda etiketter eller likande, eller varor med kort datum, säger Simon Eisner. Vi hjälper dem så de slipper slänga varorna.

Även om det går att rösta på de tolv nominerade så är det en jury som fäller det slutgiltiga avgörandet om vilka tre personer som utses till årets miljöhjältar.  I juryn ingår representanter från Världsnaturfonden WWF, Trygg-Hansa, Kalmar kommun och TV4-Gruppen som alla är samarbetspartners till Minplanet.

Här kan man rösta på Årets miljöhjälte.

För vidare kontakt:

Simon Eisner

ALLWIN

Sylvestergatan 6

Tel. 0733- 767124

Allwin hanterar företags överproduktion och distribuerar med spårbarhet varorna till olika organisationer som hjälper behövande individer.

Företagen får lägre kasseringskostnader, miljön belastas med mindre avfall och överproduktionen tas om hand istället för ökat resursslöseri.

- En lösning alla vinner på.