TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Almedahls - en mattillverkare att räkna med

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2010 09:32 CET

I år är det mattor som dominerar textilföretaget Almedahls monter på Stockholmsmässan mellan den 9 till 13 februari. Lisa Vilhelmson designer och marknadsassistent förklarar varför:
– Almedahls förknippas mest med gardiner och möbeltyger, men vi är i allra högsta grad en leverantör att räkna med när det gäller handtuftade mattor. Det vill vi lyfta fram under mässan. Vår nya kollektion känns helrätt och vi har stora förhoppningar att den ska bi en försäljningsframgång.

Nästa år fyller Almedahls AB, som sysselsätter 200 personer och omsätter 400 miljoner kronor, 165 år. I år lanserar det anrika företaget Almedahls Collection 2010 – en färgstark satsning med tre olika teman som visar på nya spännande kombinationer mellan mattor, gardiner och möbeltyger för offentlig inredningsmiljö. En kollektion som inspirerar till att skapa både spännande och fina rumsliga miljöer.

Almedahls Collection 2010 består av tre olika teman: Human Touch, Work and Play och Simple- a state of mind. Bakom dessa står dels Almedahls egen designstudio, dels externa designer. Lisa Vilhelmson igen:
- Förutom våra egna designers Ann Larsson Kjelin och Johanna Lundgren, har vi  samarbetat med en kvartett externa formgivare som Nygårds Maria Bengtsson, Josefin Wiel Fredén, Maria Löw och Felicia Björklund.

Felicia är 2009 års vinnare av Almedahls Award – prissumma 25 000 kr - är en årligen återkommande tävling öppen för studenter som studerar design eller arkitektur på universitetsnivå. Felicia har utvecklat ett mönster från sitt vinnande tävlingsbidrag som nu ingår i Almedahls Collection 2010.

Trots fjolårets finanskris och lågkonjunktur har Almedahls lyckats gå helskinnade ur 2009:
- Vi har fått god respons på de nyheter vi visade upp på Stockholmsmässan förra året samt på den kollektion med textilier för vårdsegmentet som vi lanserade för ett halvår sedan - de har letat sig ut på marknaden och sålt bra. Nu har läget förbättrats avsevärt och vi bedömer att Almedahls Collection 2010 kan bli något riktigt stort.

Livet efter Stockholmsmässan, vad ligger i pipeline just nu?
- Vi jobbar med vår första ekologiska kollektion, förhoppningsvis kanske den kan presenteras på nästa års mässa.

Almedahls är medlem i TEKO.

www.almedahls.se