SkolportenGruppen

Almedalen: Entreprenöriellt lärande – drivkraft och motivation för framgång i skolan

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 14:26 CEST

Fotograf: Caroline Falkengren, Upplands-Bro kommun

Entreprenöriellt lärande är ett pedagogiskt förhållningssätt som handlar om att utveckla elevers motivation, självständighet, kreativitet, samarbetsförmåga och mod. Trots att detta enligt den nya läroplanen (LGr11) ska genomsyra lärandet i skolan, fattas vetenskapligt baserad kunskap om hur den entreprenöriella pedagogiken påverkar elevernas resultat och måluppfyllelse.

2012 tog därför forskningsinstitutet Ifous initiativ till forsknings- och utvecklingsprogrammet Entreprenöriellt lärande. I programmet, som pågår till och med 2016, medverkar 27 grund- och gymnasieskolor samt Umeå universitet.

I Almedalen kommer Ifous tillsammans med forskare från Umeå universitet och en av de deltagande skolorna, Broskolan i Upplands-Bro kommun, att berätta om hur entreprenöriell pedagogik fyller en viktig funktion i att förbereda eleverna för framtidens arbetsmarknad. Hur arbetar Broskolan rent konkret med det entreprenöriella lärandet? Och hur kommer forskarna att följa och dokumentera effekterna på elevernas utveckling och resultat?

Var: Kalas mat & catering på Skeppsbron 8

När: 2 juli klockan 11.30-13.00.

Enklare förtäring bjuds. Välkomna!

Medverkande:

Yvonne Stein, Ordförande i Utbildningsnämnden, Upplands-Bro

Irène Seth, Kommunstyrelsens ordförande, Upplands-Bro.

Åsa Falk-Lundqvist, Lektor i pedagogik, Umeå universitet.

Karin Hermansson, FoU-ansvarig, Ifous.

Tuula Tähkäaho, Rektor, Broskolan.

Personal, Broskolan.

Om Skolporten AB Skolporten mål är att underlätta vardagen för skolans lärare och ledare genom att svara mot de önskemål och behov som de har i sin profession. På skolporten.se publicerar vi varje dag aktuella skolnyheter, debatter och forskningsresultat. För mer information om företaget och våra övriga tjänster, vänligen läs mer på www.skolporten.se.