Serendipity Challenge

Almedalen får ett Silicon Valley

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2016 08:43 CEST

Årets Almedalsvecka får sitt eget Silicon Valley. Under två dagar flyttar 50 av Sveriges mest innovativa framtidsbolag in i Industriområdet i Visby, för att visa upp sig på Sveriges största och viktigaste arena för politik, industri och samhälle.

För första gången avgörs finalen av den årliga nationella entreprenörstävlingen Serendipity Challenge under Almedalsveckan, den 4-6 juli. 50 av Sveriges mest innovativa framtidsbolag kommer att inta Industriområdet mitt i centrala Visby, som under två dagar blir Almedalens egna Silicon Valley. Tävlingen arrangeras av Serendipity tillsammans med Industrin tar matchen, och riktar sig till entreprenörsledda bolag som bygger på en unik innovation eller affärsidé med potential på den globala marknaden.

– Sverige har ett brett spektra av exceptionella bolag med innovationer och affärsidéer som har enorm potential. Almedalen är en viktig arena för att uppmärksamma denna starka innovationskraft, säger Saeid Esmaeilzadeh, serieentreprenör och juryordförande i Serendipity Challenge.

De 50 utvalda bolagen kommer utöver att tävla även ställa ut i Industriområdet. Här kan Almedalsbesökare träffa de nya lovande svenska bolagen som kommer att förändra, förbättra och utveckla sina respektive industrier samt känna och klämma på framtidens teknologier, produkter och tjänster.

– Innovationer bygger Sverige. Målet med Serendipity Challenge är att fler svenska entreprenörer ska få möjlighet att växa och bidra till mer jobb och välfärd, säger Magnus Huss, förbundsdirektör IKEM och talesperson för Industrin tar matchen.

För mer information kontakta:
Omid Ekhlasi, tävlingschef Serendipity Challenge
+46 735 252 509, omid@sdip.se

Anna Lööf, Industrin tar matchen

Fakta:
När? 4-6 juli

Var? Industriområdet, St:Hansgatan/Trappgränd, Visby

Om Serendipity
Serendipity är ”House of Technologies - Home of Entrepreneurs” med teknikbolag sprungna ur forskning inom bland annat clean-tech, life science, materialteknik och medicinteknik. Idag anställer gruppen fler än 1000 medarbetare. www.sdip.se

Om Industrin tar matchen
Industrin tar matchen vill tydliggöra industrins betydelse för den svenska välfärden. Bakom initiativet står 13 industriorganisationer. www.industrintarmatchen.se

Om Serendipity Challenge