Riksförbundet för Samhällets Styvbarn

Almedalen: Samhällets Styvbarn möter BRIS för att tala om konsekvenser av en bristande samhällsvård

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2013 22:20 CEST

Vilka blir konsekvenserna när samhällsvården brister och hur undviker vi att samma misstag upprepas? Vad krävs för att barn i samhällets vård inte ska leva ett liv i socialt och ekonomiskt utanförskap som vuxen?

Detta är frågor som kommer att diskuteras under torsdagens samtal med titeln Om barn i samhällets vård: Vilka blir konsekvenserna när samhällsvården brister? Samtalet mellan Benny Jacobsson, förbundsordförande för Riksförbundet för Samhällets Styvbarn, och BRIS generalsekreterare Kattis Ahlström kommer att fokusera på dagens omhändertagna barn och åtgärder för att deras rättigheter ska skyddas och respekteras i större utsträckning.

Välkomna att delta under detta intressanta och viktiga samtal!

Torsdagen den 4 juli

Kl:12:30-13
Plats: Barnrättstorget, Tage Cerwins gata 3
Arrangör: BRIS

Benny Jacobsson, Förbundsordförande
Riksförbundet för Samhällets Styvbarn
Mail: benny.jacobsson@styvbarn.se

Riksförbundet för Samhällets Styvbarn grundades 2004 av vuxna f.d. barnhems- och fosterhemsbarn. Samhällets Styvbarn är intresseorganisation för dem som är eller har varit omhändertagna genom samhällets barnavård, dvs. för dem som varit samhällets styvbarn. Riksförbundet är religiöst och partipolitiskt obundet och bygger sin verksamhet på demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter.

Riksförbundet arbetar för:

- ömsesidigt stöd mellan alla som varit samhällets styvbarn.

- upprättelse åt dem som vanvårdats inom samhällets barnavård.

- stärkande av de samhällsplacerade barnens skydd och rättigheter.