Reumatikerförbundet

Almedalsdebatt om den bortglömda sjukdomen osteoporos

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2013 14:50 CEST

Den 4 juli kl. 13.30- 14.30 anordnas ett seminarium i Almedalen om osteoporos i samverkan mellan Reumatikerförbundet och Bröstcancerföreningen med stöd av medicinteknikbolaget SECTRA.

- Vi önskar att väcka uppmärksamhet kring en sjukdom som drabbar många svenskar och flera av våra medlemmar, säger paneldeltagaren Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet

.-  Tyvärr är kunskaperna om benskörhet fortfarande bristfälliga hos många. Detta leder till att många drabbade får gå utan hjälp länge, säger Anne Carlsson

- Osteoporos/benskörhet är mycket vanlig, även om det inte pratas om detta, och det är främst kvinnor som drabbas. Vad många inte känner till är att patienter med en bröstcancerdiagnos ofta får endokrin följdbehandling, som ytterligare kan försvaga skelettet. Som alltid är det tidig upptäckt och prevention som kan minska ett personligt lidande och även minska kostnader för sjukvården, säger paneldeltagaren Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation.

Se seminariet i Ullman PR:s paviljong, Tage Servins gata 1-3

Deltagare i panelen är:

Elisabeth Bergsten Nordström ordförande i BRO

Anne Carlsson ordförande i Reumatikerförbundet

Eva Nilsson Bågenholm äldresamordnare

Jacob Algulin ansvarig reumatologi SECTRA

Paul Friyes journalist och författare

Ann Lindgren jounalist och författare

Moderator: Stig-Björn Ljungren

Reumatikerförbundet driver reumatikernas frågor i samhället genom att informera om de reumatiska sjukdomarna och dess konsekvenser, samt påverka beslutsfattare på alla nivåer. Det kan gälla allt från tillgång till rehabilitering och kortare vårdköer till att skapa en arbetsmarknad som passar för reumatiker. Genom Reumatikerfonden finansierar vi forskning i syfte att lösa reumatismens gåta. Vi önskar att väcka uppmärksamhet kring en sjukdom som drabbar många svenskar och flera av våra medlemmar, säger paneldeltagaren Anne Carlsson, Ordf i Reumatikerförbundet.