Lernia

Almedalsseminarium om jobbpakten

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2012 12:00 CEST

Vid Lernias seminarium i Almedalen diskuterades jobbpakten för första gången mellan Hillevi Engström (M) och Ylva Johansson (S). Mer enighet än åsiktsskillnad präglade diskussionen.

En ny jobbpakt mellan regeringen och arbetsmarknadens parter presenterades av Fredrik Reinfeldt i Almedalen i tisdags. Jobbpakten ska vara det nya verktyget för att lösa problem med ungdomsarbetslösheten. Redan på onsdagen blev jobbpakten huvudtema på Lernias välbesökta seminarium i Almedalen. Under en timme diskuterades jobbpakten av bl. a. Hillevi Engström Arbetsmarknadsminister (M) och Ylva Johansson, Arbetsmarknadspolitisk talesperson (S). Trots de olika politiska lägren var enigheten stor om att en närmare koppling mellan utbildning och arbete är det viktigaste verktyget för att lösa ungdomsarbetslösheten.

- Vi instämmer i att kombinationen utbildning och arbete är ett effektivt verktyg mot arbetslösheten, säger Helena Skåntorp, VD och koncernchef Lernia. Tyskland, som uppvisar bara sex procents ungdomsarbetslöshet, har sedan länge bedrivit yrkesutbildning på arbetsplatserna, fortsätter Helena Skåntorp.

Även Företagarnas Lars Ilmoni var positiv till jobbpakten.

- Det är dock viktigt att man tar hänsyn till de särskilda förutsättningar som finns på små företag, säger Lars Ilmoni. Att handleda ungdomar kräver resurser.

Politikernas uppfattning att kombinationen av utbildning och arbete leder till anställning delas även av ungdomarna själva visar en undersökning som genomförts av Quattroporte på uppdrag av Lernia. Mer än hälften av de utfrågade ungdomarna i undersökningen anger kombinationen av utbildning och arbete som den mest önskvärda utbildningsformen.

För mer information, kontakta:
Mikael Andersson, presschef Lernia AB
mikael.andersson@lernia.se

Lernia är ett av Sveriges ledande kunskapsföretag. Vi erbjuder tjänster inom utbildning, bemanning, rekrytering och omställning och finns på mer än 80 orter över hela landet. Lernia gör det möjligt för människor och företag att stärka sin konkurrenskraft genom rätt kompetens. Vi vet att kompetens gör skillnad. Besök gärna www.lernia.se.