Hjärna Hjärta Cash

Almedalsveckans inspirationsmingel om socialt entreprenörskap

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 07:48 CEST

Varmt välkommen till Hjärna.Hjärta.Cash stora inspiratiosmingel i samarbete med CSES samt Mötesplats Social Innovation

Tid: Måndagen den 1:e, 17:30-19.00

Plats: S:t Hans Café, S:t Hans Plats

Personer från olika sektorer reflekterar kring hur entreprenörskap och innovation kan lösa samhällets stora utmaningar. Korta appeller från aktörerna blandas med presentationer av sociala entreprenörer. Det blir möten över sektorsgränser.

Inspiratörerna:

Sasja Beslik, prisad chef på Nordea
Annika Westerberg, VD på GoodCause
Milad Mohammadi, inspiratör på Fryshuset

Sociala entreprenörer som presenterar sin affärsidé:

Josefine Wahlberg, grundare, Jiddr
Lamptey Robert, grundare, Working Generation
Kristina Saudargaite, grundare, inBelly
Karin Wiklund och Annica Styrke, grundare, Utmana
Jonas Bygdeson, grundare, My Dream Now
Karolina Lisslö och Josefina Oddsberg, grundare, Bee Urban

Med över 480 personer anmälda kommer det bli ett av veckans mest besökta evenemang utanför partiledartalen. Men det innebär också att besökare måste komma i god tid då alla inte få plats.

Länk till event på Facebook

Länk till event på Almedalsveckans kalendarium

--------------------------------------------------------------------------------------

Dessutom talar Hjärna.Hjärta.Cash VD och grundare Amir Sajadi på följande seminarier på måndag den 1:e

Sociala utmaningar + innovation = tillväxt? (Vinnova)

Måndag den 1:e klockan 11:00 | Visby Strand Congress & Event

Social innovation handlar om att lösa sociala problem på nya sätt. Idéerna hämtas ofta i gränslandet mellan näringsliv, offentlig verksamhet och civilsamhället. Hur ser det ut i praktiken? Vilka hinder behöver vi övervinna för att driva på utvecklingen och hur ska vi anpassa innovationspolitiken?

Ett Mänskligare Näringsliv - altruism eller vägen till framgång? (Pontus Schultz stiftelse)

Måndag den 1:e klockan 16:00 | Nowa och Resumés trädgård

Företagen närmast slåss om att få visa hur miljömedvetna, duktiga de är på jämställdhet och vilket ansvar de tar i samhället. Men varför gör de det, och varför borde de göra det? Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv försöker reda ut begreppen och framförallt drivkrafterna bakom den trend vi nu ser med samhällsengagerade företag.

Hjärna.Hjärta.Cash investerar kapital och kompetens i människor och företag som driver samhällsförändring. Vi är pionjärer inom socialt entreprenörskap och impact investing i Sverige. Vi försöker ständigt bryta ny mark och vara innovativa i kampen för en bättre värld.