Microsoft Sverige AB

ALMI företagspartner väljer nätverkssäkerhet från Nokia

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2003 00:00 CEST

Svenskt småföretagande får kommunikationen säkrad av Nokias säkerhetslösningar med Check Points mjukvara 6 maj, 2003 – ALMI Företagspartner, den svenska organisation som främjar småföretagandet i Sverige, har installerat Nokias säkerhetsprodukter för IP-nätverk för att skydda sin datakommunikation och kundernas känsliga affärsinformation. Nokias lösning innehåller Check Point Software Technologies marknadsledande mjukvara VPN-1Ò-FireWall-1Ò för internetsäkerhet. "Vi valde Nokia eftersom de kunde erbjuda den bästa lösningen för att skydda en centraliserad multiapplikationsmiljö som vår", säger Clive Overton Fox, ALMIs IT-chef. Nokias nätverksprodukter används för att ge skyddad dataåtkomst och säker datakommunikation i verksamhetens alla delar. Organisationens nätverk innehåller ett antal hyrda nätanslutningar som knyter samman ALMI-kontoren över hela landet. Mobila användare, som arbetar från andra plaster, kopplar upp sig till ALMIs WAN via en Nokia-brandvägg. Den här typen av anslutningar förväntas öka från dagens 50 användare till mellan 200 och 300 användare. ALMI överväger dessutom att utveckla det Nokia-skyddade nätverket så att det även kan hantera säkra anslutningar till externa affärspartners. Detta sker via ett uppgraderat virtuellt privat nätverk (VPN), istället för att använda ISDN-anslutningar och andra liknande lösningar. "ALMI stödjer de svenska småföretagen med såväl finansiering som affärsutveckling. Säkra och pålitliga nätverkslösningar är helt avgörande för att skydda och hantera kommersiellt känslig information. Vi är tacksamma för att ALMI ser Nokias teknik som den bästa för att tillgodose dessa behov", säger Patrick Brandin, försäljningschef för Nokia Internet Communications i Sverige. Om Nokia Internet Communications Nokia Internet Communications, med huvudkontor i Mountain View, Kalifornien, tillhandahåller lösningar av världsklass inom områdena nätverkssäkerhet, virtuella privata nät samt trafik- och dataförvaltning via Internet. Lösningarna garanterar en säker och tillförlitlig drift av företags- och datatjänstnät. Nokias mål är att ge slutanvändarna en bättre miljö genom att införa en högre nivå av säkerhet och tillförlitlighet i näten så att Internet-transaktionerna alltid kan upplevas som personliga och trygga. Nokia Internets applikationer för säkerhet och för virtuella privata nät spänner över hela pris- och prestandaregistret och kan användas i praktiskt taget alla nätverksmiljöer alltifrån de minsta avdelningskontoren till de största Internet-datacentralerna. Det expansiva produktsortimentet, med en global support- och servicebas i ryggen, gör det möjligt för kunderna att köra flera olika lösningar från en enda programprodukt och på så sätt säkra alla ingående element i ett distribuerat företag. Om du vill veta mer kan du besöka webbsidan www.nokia.com och klicka på Secure Network Solutions. Om Nokia Nokia är världsledande inom mobil kommunikation. Med sin erfarenhet, innovativitet, användarvänlighet och säkra lösningar har företaget blivit världens största leverantör av mobiltelefoner och är en av de ledande leverantörerna av mobila, fasta och IP-baserade nät. Genom att föra in mobilitet i Internet skapar nu Nokia nya möjligheter för företagen och berikar människornas dagliga tillvaro ytterligare. Nokia har en av världens bredaste ägarbilder och finns noterat på sex av de största börserna. Kontakt Nokia Svenska AB Box 1113 Torshamnsgatan 48 164 22 KISTA Tfn vx: +46 8 41 00 83 00 www.nokia.com